Donder en bliksem

17 juni 2015 - Sovicille, Italië

Zondag 14 juni Montagnana - Siëna 55 km 25 gr met dikke onweersbuien

Ik werd wakker van een hoop geruis. Ik dacht eerst: zal wel van de drank van gisteren avond komen. Ik keek eens op mijn klokje: klopt dat wel? Ja het is toch echt 6.30 uur. Toch maar opstaan en kijken waar dat geluid vandaan komt: 3 luchtbalonnen vlak bij de camping.
Poe zeg, dat feestje van gisteravond hakte er goed in. Maar na een douche en muesli met yoghurt van de buren uit Zeeland ging het langzaam weer.
Toen we (nog een beetje duizelig) op de fiets stapten werden we uitgezwaaid door het hele feestgezelschap van gisteravond: alsof we weer opnieuw op reis gingen.

Het weer zag er goed uit, lekker zonnetje en niet zo heel warm. De route liep door de chianti streek met mooie landhuizen, wijngaarden en olijfbomen. In een dorpje gingen we in een klein cafetje anex winkeltje koffie drinken. Toen we naar achteren naar het terrasje liepen kwam er een man met een zak kersen aan die hij net uit de tuin had geplukt. Hij liet ons er 1 proeven en toen ze de koffie kwamen brengen zat er een mandje kersen bij. Heerlijk.

De hele ochtend ging het eigenlijk alleen maar bergop en als je dacht nu wordt het vlak, dan was het gewoon minder stijl omhoog.
Tegen het eind van de ochtend kwam er een donkere lucht aan. We gingen op zoek naar een schuilplek. Het 1e idee was een kerk, maar die was dicht (net nu we hem een keer nodig hadden) maar aan de andere kant van de weg lag een begraafplaats waar we onder een klein afdakje konden zitten. Het begon te regenen dus net op tijd. Meteen ons broodje maar gegeten en eigenlijk net toen we zaten te twijfelen of we toch maar op de fiets moesten stappen begon het te donderen en kwam de regen met bakken uit de lucht. We moesten platgedrukt tegen het muurtje staan om niet nat te worden. Op een gegeven moment kon ook de dakgoot het niet meer aan en moesten we ons nog een beetje platter maken. De weg veranderde in een modderstroom die vlak voor onze voeten in een geul liep. Na ongeveer een half uur werd het droog en zijn we weer op de fiets gestapt. Door de regen was het flink afgekoeld maar doordat we maar bleven klimmen waren we zo weer warm.
Bijna op de top kwamen we een Amerikaanse jongen tegen die met zijn fiets langs de kant van de weg stond. Hij had een spaak gebroken (al een paar dagen geleden) en had nu zo'n slag in zijn wiel dat die niet meer rond wilde draaien. Tja daar konden we hem ook niet mee helpen. Hij sleutelde zijn remmen van de fiets zodat het wiel weer kon draaien zodat hij er mee kon lopen. Maar het was nog wel 20 km naar Siena. .......

Eindelijk mochten we gaan afdalen. Eerst nog wat flauw met toch weer korte klimmetjes maar al snel suisden we echt met een noodgang richting Siena. Wel opletten op zo'n natte weg. Ongeveer 2 km voor Siena werd de lucht weer zwart en begon het weer te donderen. Wat doen we, schuilen of doorgaan. We kwamen langs een appartementengebouw met een portiek. Daar toch maar geschuild. Goeie timing want even later ging het er weer flink op.
Op de camping in Siena kon je zien dat het daar ook flink tekeer was gegaan. Vlak plekje gezocht en net toen we de tent hadden staan kwam er weer een bui over. Het veldje waar we stonden veranderde al snel in een modderpoel. Water is niet erg, maar die smerige modder......

Even later kwamen ook de fietsers die ook in Montagnana op de camping stonden aan en gingen naast ons staan.
En tot onze grote verbazing zagen we aan het begin van de avond ook onze Amerikaanse vriend. Helemaal afgepijgerd. Hij had inderdaad het grootste gedeelte van de 20 km met zijn fiets gelopen.....

Na het eten lagen we vroeg in ons mandje. Even wat slaap inhalen en morgen een rustig dagje in Siena.

1. Louise:
    17 juni 2015
    hoi Karin en Eric,
    wat een schitterende tochten maar inspannend ! helmpje af
    liggen jullie nog op schema ?
    ciao, ciao
    Louise
  2. Shirley Lammers:
    Hallo Kanjers,

Eric, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Karin dat zal vast af kikken worden als je terug komt. Wat een belevenissen! Ik lees jullie verhalen met veel plezier. Blijf nog lekker even genieten. Jullie doel is bijna in zicht.

groetjes,

Shirley
  3. Leendert en Hannah.:
    18 juni 2015
    Hou Karin en Eric, blij dat jullie de avond er voor en de trip naar Siena heelhuids hebben overleefd. Nogmaals bedankt voor jullie gezelschap op Eric zijn verjaardag!!en een goede reis verder naar Rome. Ciao.
  4. Miriam:
    Hoi Karin en Eric

Ik lees af en toe met plezier jullie verhalen en wat een mooie en soms vermoeiende tochten.
    Geniet er samen nog heel veel van.
  5. Albert:
    18 juni 2015
    Het dondert en het bliksemt en het regent meters hier,
    Het wordt dus pompen of verzuipen da's de enige manier.
    Om de juiste koers te varen met de wind in onze rug,
    Geniet met volle teugen, zulke tijd komt nooit terug.

Behoed je voor het ergste, wees zeer goed voorbereid
    Hou het hoofd maar boven water
    In dees turbulente tijd.
    Straks gaat het gebeuren het is eens en dan nooit meer,
    De hemel breekt pas open en dan gaat het hier tekeer.

't dondert en 't bliksemt en 't regent meters hier,
    Het wordt dus pompen of verzuipen da's de enige manier.
    Om de juiste koers te varen met de wind in onze rug,
    Geniet met volle teugen, zulke tijd komt nooit terug.

Chianti is een rode wijn die zijn naam ontleent aan het gelijknamige wijnbouwgebied in Toscane (Italië), ten zuiden van de stad Florence. Tegenwoordig worden chianti wijnen in een groter deel van Toscane gemaakt in een gebied dat zich uitstrekt van Pisa tot Arezzo. Deze wijnstreek meet van noord naar zuid 160 km en is daarmee groter dan de Bordeaux in Frankrijk. In 2004 werd meer dan 1 miljoen hl wijn geproduceerd.
    In 1840 heeft Baron Bettino Ricasoli de samenstelling van de chianti vastgesteld. Zijn bedoeling was een mooie rode, frisse en makkelijk drinkbare wijn te creëren. Volgens de door Ricasoli opgestelde regels moest chianti voor 70% bestaan uit rode sangiovesedruiven en voor 30% bestaan uit de witte druivenrassen.

Evviva