Siena

19 juni 2015 - Sovicille, Italië

Maandag 15 juni rustdag in Siena half bewolkt met smiddags een onweersbui.

Allereerst iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties die ik heb ontvangen voor mijn verjaardag. Lief dat er zoveel mensen aan mij gedacht hebben!

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, de kleren gewassen en met de bus naar Siena gegaan. Siena is in tegenstelling tot Florence boven op een rots gebouwd. De hoofdstraten lopen een beetje parallel aan de hoogtelijn en daar tussen zitten steegjes die steil naar boven of beneden gaan.

De grote bezienswaardigheid is de Duomo, die eigenlijk nooit afgebouwd is. Het plan was om een dom te bouwen groter dan die van Florence maar dat is niet gelukt. Er staat dan ook nog een groot onafgebouwd deel waarvan de buitenmuren grotendeels overeind staan en wat nu een soort plein is. De drukte viel mee en nadat we eerst naar de crypte onder de kerk zijn geweest (waar je overigens mooi kon zien dat er nog dieper onder de grond ook nog allerlei ruimtes waren) zijn we de kerk in gegaan. Je weet eigenlijk niet waar je moet kijken en het valt ook niet te beschrijven (dus zie de foto's). De kerk zit vol met Fresco's en plafondschilderingen. De ene nog mooier dan de ander. Om 12.30 uur konden we met een rondleiding mee via een wenteltrap naar boven tot boven het plafond van de kerk onder het dak. Via raampjes keek je dan zo weer naar beneden in de kerk. Imposant om dat zo te zien want je kreeg daardoor een extra beeld van hoe groot de dom is.
Daarna nog in de bibliotheek geweest die helemaal vol zit met super heldere Fresco's alsof het gisteren geschilderd is.

Na de dom zijn we wat door Siena gaan dwalen. Het begon weer donker te worden dus tijd om een restaurant je op te zoeken voor een lunch. Net op tijd want toen we goed en wel binnen zaten kwam het weer met bakken uit de lucht. Als het hier regent (en dat doet het deze dagen veel) dan regent het ook flink. We hebben hier heerlijk spaghetti met kreeft gegeten. Aan de muur hingen foto's van de jaarlijkse paardenrace (de Palio) over de Campo en ik meende daar de eigenaar op te herkennen. Toen ik hem ernaar vroeg begon hij helemaal te glunderen. Bij het afrekenen zag ik achter hem in een soort grot 2 grote metalen paarden staan. Ik vroeg hem wat dat was en hij nam ons mee naar achteren waar we in een gangenstelsel terechtkwamen. Die was uitgehouwen door de Etrusken en er boven was een paleis gebouwd. De paarden waren een herinnering aan de paardenrace van zijn buurt (contrada).

Het was gelukkig weer droog dus via het schelpvormige plein ( Il Campo) verder door de stad geslenterd. Natuurlijk de specialiteit van Siena "panforte" (gebak met honing noten en vruchten) gekocht. Boodschappen voor het eten gehaald en de bus terug naar de camping genomen.

Het wasgoed was door de regen geen meter gedroogd en rond de tent was het weer een lekkere modderpoel. We hadden uit de dom 2 papieren capes meegenomen die we als loper voor in de tent hebben gelegd zodat we de boel een beetje schoon hielden.

Karin kwam terug van de WC en riep "Ans en Kees zijn hier"! Ik ging met haar mee en ja, 3 terassen lager stond een tentje met fietsen en wasgoed onmiskenbaar van Ans en Kees die we voor het laatst in Feldkirch in Oostenrijk hadden gezien. Zelf waren ze er niet. Karin stuurde haar een SMS en toen bleek dat ze in Siena op de Campo uit eten waren. Vlak voordat we naar bed gingen kwamem ze terug en hebben we onze wederzijdse ervaringen uitgewisseld. Onze buren lagen al op bed en zullen wel weer gedacht hebben.......
Het kon nu bijna niet meer missen of we komen ongeveer tegelijkertijd in Rome aan (ondanks dat we allebei een andere route fietsen). We spraken dan ook af dat we in Rome de fles wijn die ik voor mijn verjaardag heb gekregen met zijn vieren soldaat maken!

1. Albert:
    19 juni 2015
    -Tjee zeg, wat valt er veel te lezen over Etrusken. Mooi! De Etrusken (Gr. Τυρσηνοί/Tyrsênoi of Τυρρηνοί/Tyrrhênoi; Lat. Tusci of Etrusci; Etr. Rasenna of Rasna[1]) vormden een bevolkingsgroep met een eigen taal, het Etruskisch, die vanaf de 9e eeuw v.Chr. het gebied tussen de rivieren Arno en Tiber (tegenwoordig Toscane, en delen van Umbrië en Latium) op het Apennijns Schiereiland beheerste. Dit gebied noemt men in dit kader Etrurië. De Etruskische cultuur is de eerste grote beschaving op het Italisch schiereiland, en in hun bloeitijd (7e - 5e eeuw v.Chr.) vormden de Etrusken een van de hoogst ontwikkelde volken van de oudheid.
    Rome werd 150 jaar door Etruskische koningen geregeerd en de Romeinen, die zich voor een deel vermengden met de Etrusken, dankten hierdoor hun schrift, cultuur en godsdienst ook voor een groot deel aan de Etrusken. In 280 v.Chr. versloegen de Romeinen de Etruskische steden definitief, maar de culturele invloed bleef doorwerken.

-En buren mogen (soms) wakker liggen van mooie verhalen.

-Die fles wijn voor op het plein, één uit de wijnstreek, toch!?
  2. Coby Oppewal:
    19 juni 2015
    Mooi, Siena! Goeie herinneringen aan, mooi plein en kleurrijke vlaggen van de verschillende wijken/groepen. Heerlijk jullie verhalen te lezen!