Op fietse

29 mei 2017 - Ericeira, Portugal

maandag 29 mei, Lissabon - Ericeira (40 km)

Lissabon is een mooie stad maar na 1,5 dag hadden we het wel gezien en waren we blij dat we weer op de fiets konden. Het weer was somber, dus niet in de tuin maar op onze kamer een Lidl ontbijtje gedaan, de fietsen naar beneden gesjouwd en op weg naar station Rossi. Want tot Sintra kozen we voor de trein vanwege de drukke wegen rond Lissabon. Op het station 20 min in de rij gestaan voor een kaartje, maar om 11.00 uur stapten we op de trein. Die stopte zowat bij elke boom, maar na 14 haltes kwamen we in Sintra. Een zééééééér toeristisch stadje: poepdruk dus! Het werd eerst een uitdaging om met de fiets van het perron te komen, want ook hier kennen ze het fenomeen van toegangspoortjes, waar je dus niet met de fiets doorheen kon. Het invalide poortje werkte niet, maar gelukkig deed iemand het poortje voor ons open.

Om 12.15 uur fietsten we Sintra uit en al snel kwamen we op rustige weggetjes door kleine dorpjes en dat ging best wel relaxed. Onderweg in een cafeetje een kopje soep en een octopus-salade gegeten. Bijzonder!

Bij Ericeira kwamen we aan de kust: hoge kliffen met kleine strandbaaitjes. Hier vonden we op camping Ericeira een mooi plekje. De camping was super beveiligd: zonder pasje kwam niemand de camping op  of af. Zelfs als je even naar de kampwinkel wilde moest je door de poortjes! Een heerlijke pasta gekookt, en na het eten nog even naar een baaitje aan de overkant van de weg gelopen. Daar waren een paar jongens nog aan het golfsurfen: ware acrobaten!

Na een glaasje wijn zijn we heerlijk onze slaapzak ingedoken (want het koelde best wel af!)