Terug naar huis

25 juni 2017 - Wijk bij Duurstede, Nederland

Vrijdag 15 juni, Porto-Wijk bij Duurstede

Tja, en dan zijn de 3 weken weer voorbij en moeten we weer naar huis. Maar eerst lekker in de tuin ontbeten. Ralf kwam ook naar beneden om even te kletsen. Sergio kwam er bij en had nog geen nieuws van zijn moeder dus ging de auto van zijn vriend halen. Wij gingen eerst maar eens onze tassen inpakken. Toen we daar mee klaar waren hebben we de fietsdozen naar de garage gebracht en de fietsen ingepakt. Ondertussen was Sergio terug en konden we de dozen en fietstassen in de auto zetten.
We hadden nog tijd genoeg dus nog even op pad om lekkere koekjes voor Sergio te kopen. Ook een manjericão (majoraan) gekocht, deze worden verkocht in verband met het aanstaande feest van Sao Joao. Een oude traditie waarbij in het plantje en vlaggetje met een wens wordt gestoken. Het verhaal gaat dat als je aan de plant ruikt dat ie dood gaat, ga je er met je hand doorheen dan ruikt hij kruidig.
We namen afscheid van Paula en half 1 bracht Sergio ons naar het vliegveld waar we hem nog eens bedankt hebben voor alle moeite die hij voor ons had gedaan.

Ruim op tijd kwamen we bij de balie van Ryanair: u heeft niet online ingecheckd? Dat kost €100 extra! Wat? Als u snel bent kunt u verderop bij een terminal nog online inchecken. Wat een gedoe! Gelukkig had ik mijn ipad bij me en kon inchecken. Terug naar de balie. U heeft 2 koffers en 2 fietsen? Nee 3 paar fietstassen en 2 fietsen. Ja dat kan dus niet, er kunnen maar 2 koffers mee. Grhmpp!!! Mogen dan de kleine fietstassen mee als handbagage? Ja hoor! Gelukkig. De fietsen afgeleverd bij de afwijkende bagage en door naar de douane. Shit, in de ene fietstas zit de benzinebrander met reservetank en gereedschap een in de ander een fles olijfolie. ......
Alleen de tas met de olie werd er uitgepikt en de fles werd er uitgehaald, de rest mocht door...
Het vliegtuig had een uur vertraging dus we moesten wat langer wachten. Maar met Portugese muziek werd de tijd gedood. In Eindhoven de fietsen weer uit de dozen gehaald, gelukkig onbeschadigd, en in elkaar gezet. Ook hier hebben we de dozen achtergelaten. Aletta stond ons op de parkeerplaats al op te wachten en tegen 22.30 uur waren we weer in Wijk, en was onze vakantie weer ten einde.
Maar het was wel weer heerlijk geweest. In 3 weken zo'n 700 km gefietst en hebben Portugal ervaren als een heerlijk vakantieland, waar je prachtig kunt fietsen, als een heel mooi land, met hele vriendelijke mensen, waar je lekker kunt eten voor weinig geld, en nog lekkerder wijn kunt drinken voor nog minder geld, waar de wegen steil zijn, waar de steden vol liggen met kasseien, waar je vers fruit zo uit de boom kunt plukken, waar ze minstens zo veel prachtige kerken en kathedralen hebben als in Italië en waar we zeker nog eens terug zullen komen!