Op naar Porto

18 juni 2017 - Porto, Portugal

Woensdag 14 juni, Braga-Porto (per trein)

Het was warm vannacht. Gisteravond toen we naar bed gingen hadden we de airco uitgedaan maar de temperatuur liep al weer snel op dus vannacht de airco maar weer aangedaan. Zo'n gewoon bedje slaapt toch wel weer lekker in plaats van een campingmatje.
Tegen 9.30 uur ontbeten en dat viel zeker niet tegen. Eigenlijk onvoorstelbaar dat je maar €36 betaald voor 2 personen voor een slaapkamer met badkamer inclusief ontbijt en gratis wifi!
We mochten tot 12 uur op de kamer dus hadden we nog tijd om wat van Braga te zien. Er was onlangs een groot feest geweest in het centrum, want de stad en zeker het centrale plein is volop versierd. Eerst naar de grote baseliek op het centrale plein. Daar bleek net een kerkdienst aan de gang dus achterin de kerk even geluisterd. Toen naar de VVV: ik gaf aan dat we een uur de tijd hadden om de highlights van Braga te zien en we kregen een kaart mee waarop de top 3 stond aangegeven. Braga is een vlakke stad vergeleken met de steden die we tot nu toe hadden gezien: geen hele grote hoogteverschillen en je wandelt er makkelijk door heen. Wel grote winkelstraten met veel mooie winkels. We liepen eerst naar de kathedraal maar hadden ondertussen al zoveel kerken gezien dat we geen zin meer hadden om tegen betaling naar binnen te gaan. We besloten om de top 3 verder te laten zitten en gewoon lekker door de straten te slenteren en een terras te pakken. Het was ondertussen weer goed heet geworden en tegen 12 uur naar het hotel (Dos Terceiros) gegaan, tassen ingepakt, alles weer op de fiets geladen en naar het station gefietst.
Het openbaar vervoer in Portugal is eigenlijk ook spot goedkoop: voor 2 treinkaartjes naar Porto betaalde ik €7,50 en de fietsen mogen gratis mee! We zaten net in de trein toen ik werd gebeld door Paula van onze air-bnb uit Porto of we al wisten hoe laat we er zullen zijn. Tegen 2 uur denk ik.
De trein stopte weer bij elke boom (dit deel van Portugal is erg dicht bevolkt) en we hebben onze tijd verdaan met naar buiten kijken en boekje lezen.
Tegen 13.45 uur kwamen we op station Sao Bento aan. In de hal van dit station waren de wanden beplakt met beschilderde tegeltjes die allerlei historische gebeurtenissen uitbeelden. Prachtig.
Ik had op de kaart gezien dat het vanaf het station vrij simpel was om naar ons b&b te fietsen en klokslag 14 uur stonden we daar op de stoep. We werden hartelijk welkom geheten door Paula en Sergio. De bagage ging naar binnen, de fietsen konden we in de parkeergarage een straat verderop kwijt. Het huis van Paula een Sergio ligt in een beetje vervallen wijk, waar ze langzamerhand de boel aan het opknappen zijn. Hun huis is al helemaal gemoderniseerd en heeft 5 verdiepingen waarvan je er vanaf de straat maar 2 ziet: onze kamer ligt onder straat-nivo maar er zit een hoogte verschil tussen de starat en de achtertuin van zeker 7 meter. Op onze verdieping zitten nog 2 kamers, een keuken en een serre die uitkijkt over de tuin. Via een trap ga je naar de tuin, het nivo waar Paula een Sergio zelf wonen. We kwamen er later achter dat het in heel Porto barst van de hoogteverschillen op korte afstand. We hebben een mooie ruime kamer met badkamer en de keuken is voor gezamenlijk gebruik. Momenteel zijn we de enige gasten, morgen worden ook de andere kamers bezet.
Paula vraagt ons hoe we dat doen met de fietsen in het vliegtuig. We geven aan dat we hopen bij een fietsenmaker 2 fietsdozen te kunnen krijgen en dan met een taxi naar het vliegveld te gaan. Sergio begint meteen op een kaart een paar punten aan te geven waar fietsen werden verhuurd. Ik had op Internet gezien dat er ook vlak bij een fietsenzaak moest zitten. Paula wilde al taxis gaan bellen, maar we zeiden: laten we eerst maar eens zien dat we 2 dozen kunnen regelen.
Na een beetje geacclimatiseerd te zijn gingen we op pad: eerst naar de fietsenzaak die ik op Internet had gevonden. Deze had ik voor onze vakantie al een mail gestuurd met de vraag of hij fietsdozen voor ons had. De man bleek gespecialiseerd te zijn in het van oude frames weer nieuwe fietsen te maken. prachtig, maar hij had geen dozen. Hij belde een vriend van hem en ja, die had nog dozen staan. Het was circa 20 min lopen naar de andere zaak en die had al 2 mooie dozen klaar staan. Goh, dat ging gemakkelijker dan dat we gedacht hadden. Op de fiets heb je veel bekijks in Portugal, maar lopend door Porto met 2 fietsdozen heb je ook bekijks!
Nadat we de dozen in huis gezet hadden zijn we nog even Porto in geweest. Onze b&b ligt op loopafstand van de hoofdwinkelstraat van Porto, maar de winkels begonnen al te sluiten. Het was ondertussen ook flink afgekoeld door een frisse wind vanuit zee. Op advies van Sergio zijn we gaan eten bij de buren: een typisch Portugees buurtrestaurant waar moeder in de keuken staat en pa de bediening doet. Het is een klein restaurantje zonder menukaart. Moeder komt naar ons toe en begint in het Portugees uit te leggen wat ze heeft. Dat begrepen we natuurlijk niet maar iemand aan de bar maakt de geluiden van een kip. Aha, oke dat is goed. We moesten gaan zitten en al snel kwamen er 2 borden soep op tafel met een mandje brood. Het was een soort groentesoep met koolbladeren die we onderweg veel hadden gezien. We bestellen er ook een karaf witte wijn bij. Na de soep kwam er een schaal salade en twee schalen friet met daarop gebakken kipfilet. Moeder kwam telkens uit de keuken om te vragen of het allemaal goed was. Als toetje kregen we caramel pudding met een schaal kersen en moeder legde uit dat het nu DE kersentijd was. Uiteraard nog een kop koffie na als einde van een heerlijke maar vooral ook leuke maaltijd. Toen we wilden afrekenen kwam moeder met een handgeschreven papiertje met wat bedragen en opgeteld moesten we €13,50 betalen! Waar kom je dat nog tegen?
Na het eten hebben we een stadswandeling door Porto opgezocht en lekker naar bed: morgen gaan we echt Porto bekijken.