Een onverwachte wandeling

12 juni 2017 - Amarante, Portugal

Maandag 12 juni Gestaco - Amarante (25 km)

Vanmorgen bijtijds opgestaan zodat we weer vroeg op pad konden. Half 9 kwam de bakker maar toen hadden we de tent al ingepakt en ontbeten van het brood dat we over hadden van gisteren. Toen Petra de broodjes kwam brengen vertelde ze dat het zo mooi was in de omgeving en dat ze zelf ook iedere keer weer nieuwe dingen ontdekten. Zo hadden ze onlangs ontdekt dat vlak in de buurt mooie watervallen waren. Daar kan je komen door een wandeling door de rivier. Totaal ongeveer 2,5 uur. Jullie moeten nog maar 1 dag blijven. Maar ja dan kwamen we niet op tijd in Porto. Maar het stuk naar Amarante is niet zo ver, dus dat kunnen jullie best combineren. Waarom ook niet? Het is tenslotte vakantie!

Dus de fietskleding uit, wandelschoenen aan, zwemkleding mee en op pad. Eerst over de zandweg naar de grote weg daarna via een stel bospad naar een riviertje. Het eerste stuk konden we langs het riviertje lopen. Vlak voor ons kruipt een slang van het pad het water in en zwemt voor ons uit. Een zwarte slang van ongeveer 1 m met gele tekening. Moeten we thuis maar eens opzoeken wat het is. Op een gegeven moment kroop hij de wal op in een holletje. We moesten verder door het water dus de kleren uit gedaan en op de kant gelegd en verder in zwemkleding. Het leek wel canyoning. De watervallen waren een soort stuwen in de rivier maar de tocht was wel erg avontuurlijk en met die hitte ook wel lekker fris. Na 4 watervallen was het mooi en weer teruggelopen. Kleren weer aan en weer terug naar de Quinta. In de schaduw lekker geluncht en om ca. 13.30 op de fiets. Via het bospad kwamen we op de grote weg, de enige weg naar Amarante. Het was niet heel druk maar we moeten 4 km klimmen met een temperatuur van bijna 40 graden. Niet echt leuk dus. Eenmaal op het hoogste punt werd het makkelijk: 20 km afdalen!
In Amarante zagen we al snel het bordje camping, een schaduw plek gevonden, biertje drinken, tent opzetten, afrekenen (€8,50) en de stad in om wat te eten. Amarante is ook weer een mooie oude stad aan de rivier gebouwd. We kwamen in een tapas-restaurant waar we allerlei kleine gerechten hebben gegeten: heerlijk!
Morgen wordt het weer zo warm dus we besluiten al om 6 uur op te staan zodat de we echt vroeg weg kunnen. Welterusten.