Ecopista de Dao

7 juni 2017 - Viseu, Portugal

Woensdag 7 Juni 2017, Arganil - Viseu (72 km)

Het begon vanmorgen al gelijk zonnig. We waren bijtijds op want we moeten vandaag een flinke afstand. Maar eerst naar de receptie om af te rekenen. Weer werd de naam gecontroleerd want wat op de uitdraai stond was anders gespeld als in de computer stond. Uiteindelijk na 10 min kreeg ik de rekening: moest ik wel €5,30 afrekenen! En daar zijn dan 2 mensen een half uur voor bezig geweest, hadden we gratis douches en wifi. Onvoorstelbaar.
We besloten de eerste paar kilometer langs de grote weg te gaan in plaats van via kronkelige binnenweggetjes. Niet echt leuk want het verkeer raast langs je heen, maar toch wel sneller. Na 5 km konden we gelukkig afslaan naar een rustige weg. Via Covelo fietsten we naar Azere: tijd voor koffie! In het dorpje fietsten we langs een schoolplein waar de kinderen buiten speelden. Toen ze ons zagen kwamen ze naar het hek gerend en juichten ons toe. Prachtig toch!
Vandaar fietsten we naar Vimiero bij Santa Comba Dao. Bij het stationnetje zou het fietspad Ecopiste de Dao beginnen, een 49 km lang fietspad over een oud spoorlijntje. Via het perron en een niet te fietsen paadje kwamen we bij het pad dat dus echt in de middle of nowhere begon. Zal wel met Europees geld zijn aangelegd. Het is een strak geasfalteerd pad. Het eerste stuk blauw geverfd in de volgende gemeente werd het groen. De eerste paar km gingen als een speer, licht bergaf maar vervolgens ging het vals plat omhoog. En het was bloedheet dus de lol ging er al snel vanaf. Het enige leuke was dat we vreselijk veel hagedissen zagen waaronder 1 grote groene, en een mooie zwarte slang die er als een haas vandoor ging. Verder kwamen we niets tegen. Op een oud stationnetje wat gedronken en 20 km voor Viseu besloten om van het fietspad af te gaan en weer onze vertrouwde kleine weggetjes te pakken. Dat betekent weer stampend naar boven en suizen naar beneden maar dat is toch echt veel lekkerder fietsen.
In Viseu werden we weer getrakteerd op heerlijke kasseien en natuurlijk bergop. Als je al 70 km in de benen hebt wordt je daar niet blij van. Eindelijk kwamen we bij hotel Bella Vista aan, dat adres hadden we van de Nederlanders die we in Coimbra hebben ontmoet gekregen. Want een camping is er niet in de buurt. Voor €37 kregen we een mooie kamer. Eerst maar eens even het vuil van ons afgespoeld onder de douche. Daarna het oude centrum in gelopen en op een leuk pleintje naast de kathedraal heerlijk gegeten. Viseu is een erg gezellig stadje en alle terrasjes zaten dan ook vol. Er liepen veel studenten in speciale kostuums.
Onderweg naar het hotel trapte Karin boven op een hertshoorn: heel speciaal, die hadden we nog nooit gezien. In het hotel direct ons bed in gedoken: wel weer eens lekker een echt bed, dat hebben onze spieren wel verdiend!