langs de kanalen van Lorraine en Alsace

24 mei 2015 - Saverne, Frankrijk

23 mei Mittersheim - Saverne 57 km, licht zonnig heerlijk fietsweer.

Vannacht voor het eerst warm gehad, heerlijk! Vandaag hadden we een korte etappe voor de boeg. Vanuit Mittersheim fietsten we langs het kanaal des Houilleres de la Sarre. Het was redelijk druk met bootjes op het smalle kanaal. Ongeveer om de kilometer was er een zelfbedieningssluisje, leuk om te zien.
Daarna ging het weer door het glooiende landschap van Lorraine. Ieder dorpje waar we door heen kwamen had zijn rommelmarkt of brocante en het was er dan ook poepdruk. Rond de middag kwamen we in Sarrebourg. Het was zondag dus er was niets te doen. We gingen op zoek naar Chapelle des Cordeliers waar het grootste glas in lood werk in Europa van Chagall (la paix) te zien zou zijn. We dachten het gevonden te hebben en het was een mooi kerkje met mooie glas in lood ramen, maar om nu te zeggen dat ze groot waren.....
Buiten gekomen stonden er 2 Nederlandse fietsers die wisten te vertellen dat we bij de verkeerde kerk stonden: we moesten 2 straten verder, maar de kapel was dicht! We zijn er toch even langs gefietst om de buitenkant te zien: inderdaad een GROOT glas in lood raam maar je kon er aan de buitenkant niets van zien.
Na Sarrebourg kwamen we bij het kanaal Marne-Rijn. Verderop ging dit kanaal grote delen onder de grond, heel bijzonder. Bij Aschswiller zitten zoveel sluisjes dat er tegenwoordig een zijtak is gegraven met een scheepslift. Jammer dat we daar niet op de fiets konden komen. Wij fietsten langs het oude kanaaltje met de sluisjes. Dit gedeelte is als kanaal niet meer in gebruik en in verval geraakt maar daardoor extra mooi. Vlak voor Lutzelbourg ging het fietspad over een soort brug, over ca 200 m als het ware door het kanaal. In Lutzelbourg was het tijd voor een terrasje om vervolgens de laatste 10 km langs het kanaal naar Saverne te fietsen. Langs het kanaal stond overal de acacia in bloei die heel erg lekker ruikt!
Saverne is het eerste stadje in de Elzas en staat vol vakwerkhuizen. De camping is een wereld van verschil met die van gisteren en kost hetzelfde.
Omdat het zondag is hebben we geen boodschappen kunnen doen en moesten we van armoe uit eten. Maar alle restaurants waren vol (en duur) dus uiteindelijk belanden we bij Döner tent Izmir maar daar heerlijk gegeten!

1. Femke:
    25 mei 2015
    Hoi Karin en Eric! Wat leuk om jullie blog te lezen. Mooi avontuur hoor! Hopelijk snel geen last meer van pijnlijke voeten (of andere blessures) en alleen nog genieten van de (inmiddels gelukkig warmere) omgeving!! Groetjes uit Bonaire!!!
  2. Louise:
    hoi Karin en Eric,
    wat een leuke verhalen, jullie maken veel mee, je zou het zo doen, alleen het fietsen dat doe ik jullie niet na !
    ik blijf het volgen,veel fietsplezier

groetjes
    Louise
  3. Sienke:
    25 mei 2015
    Toevallig afgelopen vrijdag een sessie op het werk gehad om eens anders naar het boezemstelsel te kijken...daar kwam het idee van ondergronds afvoeren ook voorbij! Niets eens zo gek dus :)...wellicht kunnen we nog wat leren van die Fransen.

Leuk om jullie verhalen te lezen, en hoe snel je je eigenlijk kunt verplaatsen met de fiets!

Groetjes, Sienke
  4. Paul:
    25 mei 2015
    Ik had al een paar dagen jullie blog niet meer gelezen. Jullie trappen lekker door! Jullie verhalen bevestigen nog maar eens dat je op de fiets zulke leuke mensen tegen komt en is het elke keer weer een verrassing waar je eet en slaapt. Het gevoel van vrijheid is op geen enkele andere manier te krijgen. Fietse!
  5. Yvonne:
    25 mei 2015
    Leuk jullie op dez manier te volgen. Veel plezier en geniet ervan.
  6. Yvonne:
    25 mei 2015
    Leuk jullie op dez manier te volgen. Veel plezier en geniet ervan.
  7. Albert:
    26 mei 2015
    Het glas in lood:
    Het glas in lood van de Chapelle des Cordeliers is wel de moeite waard: http://www.youtube.com/watch?v=hImKnopQLLc.

Marne-Rijnkanaal:
    Het Marne-Rijnkanaal (Frans: Canal de la Marne au Rhin) is een kanaal in het noordoosten van Frankrijk. Het is een verbinding tussen de Marne bij de plaats Vitry-le-François en de Rijn bij Straatsburg. Met de bouw werd in 1838 begonnen en in 1853 was het werk klaar.

Al in 1780 werden de eerste werken verricht maar het complete ontwerp voor het hele kanaal kwam in 1826 van de Franse waterbouwkundig ingenieur Barnabé Brisson. Met het werk werd in 1838 aangevangen. Het kanaal is 313 kilometer lang en werd voor het scheepvaartverkeer geopend in 1853. Het is alleen geschikt voor schepen van maximaal 38,5 meter lang en 5 meter breed. In het traject zijn 154 sluizen opgenomen. Er zijn vier tunnels waarvan de Mauvages-tunnel met een lengte van vijf kilometer de langste is. Bij Arzviller ligt een hellend vlak. Deze kwam in 1996 gereed en maakte 17 sluizen overbodig.
  8. Gerda:
    26 mei 2015
    Hoi Karin en Eric, volgens mij komt dat boek van jullie er evenwel nog van, als ik al deze verhalen lees en de foto's zie.
    Als de glas-in-loodramen erg tegenvielen, in Scherpenzeel hebben we ook best wel mooie :) Blijf lekker fietsen en genieten, liefst zonder ongemakken. Groetjes van Gerda