Lissabon, het Portugese Nijmegen?

28 mei 2017 - Lissabon, Portugal

Zaterdag 27 mei 2017, Wijk bij Duurstede - Lissabon

Om 3 uur liep de wekker af want vandaag zou de reis beginnen. Aletta bracht ons naar vliegveld Eindhoven. Daar de fietsen in de dozen gepakt. Spannend hoe die de vliegreis overleven. Om 7.20 uur vertrok ons vliegtuig en om 9 uur (plaatselijke tijd landen we op het vliegveld van Lissabon. Ik ging eerst maar eens vragen waar we onze fietsen op konden halen. Daar was een speciale bagageband voor. Dus Karin wachtte bij de bagageband op de fietstassen en ik ging naar de band voor de Special Luggage wachten op de fietsen. De dozen kwamen redelijk onbeschadigd aan, en de fietsen kwamen zonder een schrammetje uit de doos. Ter plekke het stuur en de pedalen gemonteerd. Een vriendelijke medewerker gaf aan dat we de dozen mochten laten staan, dat ging makkelijk. Na de douane, eerst maar een kop koffie gepakt. Op de fietsnavigatie het adres van de B&B getikt, lucht in de bandjes gedaan en op de fiets gesprongen. Dat ging eigenlijk best wel oké: er zijn behoorlijk wat fietspaden in Lissabon. Het weer was een stuk koeler dan in Nederland maar om te fietsen best wel oké. We konden pas om 13.00 terecht in de B&B dus op een terrasje wat gedronken en nog even een ommetje naar het centrum gefietst. Dat ging wat minder: smalle straatjes met kinderkopjes, tramrails en druk verkeer.

Goed 13.00 uur waren we op de rua Maria da Fondo nr 51. De fietsen moesten naar boven, maar de vriend van Rita (de verhuurster) kwam helpen sjouwen. We kregen een ruime kamer waar de fietsen makkelijk bij op konden. Eerst maar even geacclimatiseerd. Daarna met het typisch Lissabonse trammetje naar het centrum: verschrikkelijk wat druk, je kunt beter gaan lopen. Lekker geslenterd door Alfalma en op een terrasje wat gedronken. Savonds lekker gegeten en om 21.30 uur lagen we in ons bedje: je kunt toch merken dat we geen 18 meer zijn.

Zondag 28 mei, Lissabon

Vannacht hebben we heerlijk geslapen. Bij de Lidl een ontbijtje gekocht en in de tuin ontbeten, het was best wel fris: het vestje ging aan. Vandaag een stadswandeling gedaan door Lissabon. Eerst met de Metro naar de andere kant van de stad. Vandaar ging het bergje op, bergje af: Lissabon is gebouwd op 7 heuvels, eigenlijk net Nijmegen. En nou, we hebben ze zeker alle 7 gehad. Via rustige steegjes, leuke parkjes, drukke winkelstraten en de boulevard, hebben we grote delen van de stad gezien. Af en toe even een terrasje, het leek wel vakantie. Leuk zo'n stad, maar in de middag hadden we het allebei wel gehad: gelukkig, morgen kunnen we op de fiets! En dan begint het ook nog te regenen!!??

In een klein visrestaurantje heerlijk gegeten (en tijdens het eten de Cupfinal Benfica-Guimaraes gekeken), fietstassen ingepakt, en nu naar bed!