Mooie dennenappels

1 juni 2017 - Marinha Grande, Portugal

Donderdag 1 juni 2017, Foz do Arelho - Sao Pedro Moel (51 km)

Ondanks dat we vanmorgen rustig aan hadden gedaan zaten we toch om 10.15 uur op de fiets. Tot aan de baai van St Martinho do Porto fietsten we door afwisselend eucalyptusbos en dennenbos. Karin heeft al een mooie grote dennenappel gescoord, maar ziet onderweg toch telkens mooiere liggen (of toch niet......?). Vlak voor st. Martinho stond een fruitkraampje aan de weg met heerlijke kersen. Die hadden we dit jaar nog niet gehad, dus maar 1kilo gekocht.

St. Martinho ligt aan een mooie baai, maar is ook weer volgebouwd met appartementen. In de oude bovenstad bij een cafeetje onze dagelijkse koffie met iets lekkers gedronken en gegeten. Dit keer een pastei de nata, een bladerdeeg bakje met custardvulling met kaneel erover. Heerlijk!!!

Van St. Martinho ging het snel bergopwaarts en hadden we regelmatig uitzicht op de oceaan. Alleen jammer dat de strakke koude noordenwind het fietsen een stuk zwaarder maakte. Vlak voor Nazare ging het in volle vaart bergafwaarts en fietsen we de boulevard van Nazare op. Hier stonden op het strand grote rekken met vis te drogen. Vrouwen in originele klederdracht stonden ze te verkopen, dat wilden wij ook wel proberen, dus 2 soorten visjes gekocht.

Even verderop hoorden we iets van een sportevenement. In het vliegtuig naar Lissabon zat een beach-voetbal-team wat ergens aan de kust een toernooi had. Dus voor de grap zeiden we tegen elkaar: oh daar zullen die beachvoetballers wel zijn... Tot onze grote verbazing was het nog waar ook, ze zaten toevallig op de rand van de promenade, en herkenden ons ook. Het bleek om de champignons-leage beachvoetbal te gaan. Iets verder aan de boulevard ons broodje met een stuk gedroogde vis en kersen gegeten. Een heerlijke combinatie!

Vanaf de boulevard ging het eerst weer steil omhoog naar het oude deel van Nazare. Vandaar ging het over een fietspad naast de weg redelijk vlak tussen dennenbossen. Ook hier weer werd de hars opgevangen, eigenlijk onvoorstelbaar dat de bomen er niet dood van gaan, want soms was wel aan 4 kanten de schors weggekapt. Best wel zielig voor die bomen! Maar lagen daar niet nóg mooiere dennenappels? En daar dan??? Buiten dat was het best wel saai fietsen. Kaarsrecht, straffe wind tegen en daardoor ook nog best wel fris.

In Sao Pedro de Moel een camping gezocht, in een klein supermarktje wat boodschappen gedaan en besloten om hier een stranddag te houden. Het is tenslotte vakantie! Toen de zon weg was werd het zo koud, dat we in de recreatieruimte ons pastaprutje hebben gegeten en er daarna ook maar ons flesje wijn hebben opgedronken.