Verona

9 juni 2015 - Verona, Italië

Zondag 7 juni, Loppio-Verona, 86 km, 35 graden.
maandag 8 juni, Verona, rustdag.

Vannacht heerlijk geslapen: door de regen was het lekker afgekoeld. Toch ons tropenrooster maar aangehouden want het zou weer een mooie dag worden. Het stukje van de camping naar de route toe bleek vanmorgen toch een stuk korter dan gisteravond. Dat zit dan toch echt tussen je oren.
Het fietspad volgde weer de Adige stroomafwaarts en we hadden nog steeds een windje in de rug. We reden steeds verder de bergen uit eerst door wijngaarden maar vlak voor de middag kregen we toch nog een flinke opgave: ca 2 km 10% omhoog. Met die hitte viel dat knap tegen en telkens als we dachten dat we er waren kwam er weer een stuk. Tegen 12 uur kwamen we langs een eettentje in het bos met een soort zonne en speelweide. Een goed punt voor onze siësta. We bestelden wat te eten en genoten van de Italiaanse families die hier kwamen om te eten en te chillen.
Tegen 3en besloten we weer verder te fietsen. We dachten dat we alleen maar hoefden af te dalen maar dat viel even tegen: er kwam nog een helling van 10% omhoog. Maar het voordeel van klimmen is dat je daarna mag dalen. Dat ging ook steil met veel bochten dus uitkijken geblazen.
vervolgens kwamen we langs een kanaal dat we tot in Verona konden volgen. Omdat we in Verona 2 nachten wilden blijven, en de camping niet goed stond aangeschreven (rumoerig en smerig) wilden we in een B&B. Liefst in het Centrum. Het lijstje van Reitsma er bijgepakt en gaan bellen: vol, vol, niet bereikbaar. ... net toen we de moed hadden opgegeven kreeg ik iemand aan de telefoon en ja die had nog plek. Maar was buiten de stad en kwam pas om 8 uur thuis. Geen probleem, gingen wij wat eten en drinken in de stad.
Het was even zoeken naar de B&B die buiten het centrum lag maar werden op straat verwelkomd door de eigenaresse. Het was in een volkswijk met flats. De fietsen moesten mee naar binnen en kwamen in de kamer te staan: je weet tenslotte maar nooit. Het bleek het oude flatje te zijn van zijn moeder welke ze nu als B&B verhuurden. Er waren 2 kamers met gezamenlijke keuken douche en wc maar wij waren de enige gasten dus hadden alles voor ons zelf. Ze hadden buiten de stad nog een B&B waar ze zelf woonden.
Ons oorspronkelijke plan om met de trein een dagje naar Venetië te gaan hebben we laten varen want dan hadden we nog geen echte rustdag en eigenlijk niets van Verona gezien. Mauritius de eigenaar was trots op zijn Verona (in zijn ogen na Rome de mooiste stad van Italië) en tekende op een kaartje aan wat we allemaal moesten zien en wilde ons wel met de auto naar het centrum brengen na het ontbijt. Na het douchen eerst allebei 2 liter water gedronken want wat een vocht verlies je tijdens het fietsen met deze temperaturen!

De volgende ochtend kwam Mauritius het ontbijt klaarmaken. Dat stelde niet heel veel voor: toastje en mierzoete broodjes en lekkere cappuccino. Hij zette ons af in het centrum nadat hij ons had laten zien met welke bus we terug konden en bij welke halte we dan moesten uitstappen.

Wat een prachtige stad is Verona en heel compact. De highlights waren de St Anastacia kerk, helemaal vol met Fresco's, het balkon van Romeo en Julia. Gek eigenlijk dat dat allemaal verzonnen is. Maar goed Karin heeft wel als Julia op het balkon gestaan!
Natuurlijk ook de Arena in geweest waar het decor werd opgebouwd voor de opera Aïda. Overweldigend dat de Romeinen zoiets konden bouwen. Na Castell Vechhio hadden we het wel gezien. Terrasje gepakt, nog 2 T-shirts gekocht en met de bus terug naar het appartement. Onderweg nog pizza's en wat te drinken gekocht die we lekker op ons balkon soldaat hebben gemaakt. Wie döt ons wat!

1. Albert:
    10 juni 2015
    Casa di Giulietta
    Het huis van Julia, het hoofdpersonage uit ‘Romeo & Julia’, is tegenwoordig een soort van bedevaartsoord geworden voor verliefde stelletjes. Het beroeren van de rechterborst van het bronzen standbeeld van Julia zou geluk brengen in de liefde. Letterlijk hoogtepunt voor veel dames is om op het balkon van Julia te staan.

Eric, jij zal toch Julia wel hebben aangeraakt!
  2. Eric:
    12 juni 2015
    Albert: die borst waar miljoenen kerels met hun vieze handen aan hebben gezeten heb ik links laten liggen en een andere borst gepakt