Vive la France

22 mei 2015 - Varize, Frankrijk

22 mei , Remich - Varize, 79 km zonnig en eindelijk lekker warm.

We hadden ons voorbereid op weer een koude nacht maar dat viel alles mee. Vanmorgen werden we wakker van de zon op de tent. Voor het eerst de slaapzakken naar buiten om te luchten. Met de voeten van Karin ging het redelijk. Het lijkt de goede kant op te gaan dus we zien wel hoever we komen. Om 9 uur kwam de bakker op de camping dus eerst de tent ingepakt en op de picknick bank ontbeten. Om 10 uur zaten we weer op de fiets en bij Schengen gingen we de grens met Frankrijk over. (Meer info over Schengen volgt vast wel via Albert ). "DE boot" hebben we helaas niet gezien.
Het was een stralende dag en van grote afstand konden we de stoomwolken van de kerncentrale van Cattenom zien. Tot aan Koenichsmacker volgden we het fietspad langs de moezel. Er was waarschijnlijk ergens een schip met grijze Nederlanders aangemeerd want bij bosjes kwamen ze ons tegemoet fietsen.
Bij Koenichsmacker veranderde het landschap (Lotharingen): het werd heuvelachtige met pittige klimmetjes en mooie afdalingen en we kwamen Door veel typisch Franse dorpjes.
Bij Buding kreeg ik een lekke band: ze waren overal de berm aan het maaien en het maaisel lag allemaal op het fietspad. Ik was blijkbaar Door een tak van een meidoorn gefietst. En daar kon mijn bandje niet tegen. Dus tegelijk met het plakken maar geluncht. De koe in het weiland vond het blijkbaar erg interessant want die volgde de verrichtingen op de voet.

In Vigy naar de bakker, brood voor morgen halen want blijkbaar komen we voorlopig geen winkel meer tegen. We waren nog vroeg dus een terrasje pakken kon ook nog wel. Verder ging het weer en om 17.30 uur reden we het dorp Varize in waar we de B&B hadden geboekt. We werden allerhartelijkst verwelkomt en wat een prachtig B&B was dit! We kregen een grote kamer met pracht badkamer en er was een grote woonkamer met poolbiljart. Na het douchen gegeten in de plaatselijke auberge. We waren de enige gasten en de kok wilde blijkbaar naar huis want in no time stond het eten voor onze neus. De muziek ging uit en ze gaven ons bijna geen tijd om van onze wijn te genieten maar dat hebben we wel gedaan

1. Frans en Yvonne:
    23 mei 2015
    Potverdorie, wat een leuke dingen allemaal(op de voetjes na).
    We balen nu al dat we de verhaaltjes over een week of vier zullen moeten missen. Het is als bij een serie waarbij je niet op de volgende aflevering wil wachten. Ga vooral zo door.
    Het plezier spat er vanaf. We wachten met smart op de volgende aflevering. Karin, het beste met de pootjes hoor. Bon voyage.
  2. Sjoukje:
    23 mei 2015
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. We leven elke dag mee en genieten van jullie verhalen. Wij fietsten zo'n kleine 100 km westelijker. Jullie foto's geven ons ook weer dat vrije gevoel, maar wij moeten nog 4 weken wachten voordat we ook weer op de fiets mogen stappen in Wales. "Kleine" ongemakken als nu met je voet Karin horen er soms ook bij, maar zuinig zijn op je lichaam deze weken is heel belangrijk. Je voeten af en toe verwennen met (Weleda) voetcrème kan ook helpen. Ik ben ook heel benieuwd hoe jullie de schoen hebben 'bijgeknipt' :-). Geniet van het landschap en de ontmoetingen en van elkaar.
  3. Arjen Heeres:
    23 mei 2015
    La vache qui parle! Een déjà vu! Of een onverwerkt trauma? Jullie verhaaltje met pech en een koe die daar bij ging staan te kijken bracht bij mij een verloren herrinnering terug. Ik moest ooit strafwerk maken voor het vak frans. Dat ging over iemand die met zijn auto pech had en gezelschap kreeg van een koe die, naar hij dacht, kon praten. Zo breng je wat teweeg met zo'n fietstocht en de bijbehorende (leuke!) verhaaltjes.
    La vache qui parle! Niet te verwarren met La vache qui rie, dat is kaas. Veel plezier verder!
  4. Albert:
    23 mei 2015
    Hallo Eric en Karin, wat wordt het mooi zo met alle verhalen. Een leuke manier van mee beleven. Aan een aantal gesproken die de route van "meneer Reitsma" kennen tot aan de Bodensee. Karin ik spreek je moed in: "Pijn is fijn...." hahaha. Mijn vader zou hebben gezegd: "Het komt allemaal goed".

Schengen:
    Op 14 juni 1985 ondertekenden de regeringsleiders van België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk het eerste Verdrag van Schengen. Ze kwamen overeen de personencontrole aan hun gemeenschappelijke grenzen af te schaffen. Zo ontstond een gebied zonder binnengrenzen dat bekendstaat als Schengenruimte.

In 1986 is de Europese Akte gesloten door de twaalf toenmalige leden van de Europese Gemeenschap. Deze Europese akte houdt in dat er vanaf 1993 een interne Europese markt is met vrij verkeer van kapitaal, goederen, diensten en personen. Deze akte draagt sommige bevoegdheden van lidstaten over aan instellingen van de Europese Unie.

De Schengenlanden voerden een gemeenschappelijk visumbeleid in en spraken af dat zij doeltreffende controles aan de buitengrenzen zouden invoeren. Controles aan de binnengrenzen kunnen gedurende een beperkte periode worden verricht indien de openbare orde of de nationale veiligheid dit vereisen. De praktische implementatie van de afspraken is geregeld in de Schengen Uitvoeringsovereenkomst.

De Schengenruimte is geleidelijk uitgebreid en omvat nu 22 EU-lidstaten plus IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein. De overeenkomst maakt sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam integraal deel uit van de EU-verdragen. Ierland en het Verenigd Koninkrijk hebben in de EU-verdragen een uitzonderingspositie bedongen ten aanzien van Schengen en nemen daarom geen deel aan de afspraken over grenscontroles en visa. Tussen deze twee landen onderling zijn overigens geen controles.

Vache
    une vache qui parle contre la malchance
  5. Gerben:
    23 mei 2015
    Zo nu al in Frankrijk! Gaat snel zeg!
    Succes verder!
  6. Hannerieke:
    Eric en Karin,
    Al een week onderweg! Nog 4 te gaan! :)
    Zet'm op!! ;)