Even wennen

30 mei 2017 - Lourinhã, Portugal

Dinsdag 30 mei, Ericeira - Praia da Areia Branca (53 km)

Vanmorgen brood gehaald in het dorp, de bewaker van de camping had me de weg gewezen. Na een goed ontbijt, de spullen weer ingepakt en op de fiets gestapt. Het was weer even wennen, want het inpakken en opladen kostte nog veel tijd. Vanaf Ericeira volgden we een fietsroute langs de Portugese kust. Deze was echter niet gemarkeerd, het kaartje erg onduidelijk, en de navigatie stuurde ons af en toe naar  weggetjes die echt niet te fietsen waren. Ook dat was dus wennen. Maar met een beetje vragen, en af en toe de fiets over trapjes omhoog zeulen kwamen we er wel. De route ging soms langs een doorgaande weg, maar ook over mooie stille onverharde weggetjes. En het is er zeker niet vlak: vaak steil omhoog en dus ook weer steil naar beneden. Echt opschieten doet het dus niet.

Er is hier een groot verschil tussen arm en rijk: kleine krakkemikkige huisjes staan naast prachtige landhuizen. Ook zie je duidelijk het effect van de crisis: veel huizen staan onafgebouwd te verpauperen. Hier en daar zelfs echte spookdorpen. Maar ook wordt er weer veel nieuw gebouwd.

Tegen 17 uur kwamen we op parque de campismo da Praia de Areia Branca. Ook deze weer superbeveiligd. Het was een camping met allemaal degelijke partytenten, vaak over een caravan gebouwd, en als er toevallig een boom stond, dan had je een boom in de tent. Het plasticdoek stonk vreselijk als de zon er op scheen. We konden uit 2 kleine plekjes kiezen, waarbij we kruipdoor sluipdoor tussen de tenten moesten lopen. Er groeide geen spiertje gras: alles was grof zand. Wel even wennen!

Eerst maar even het dorpje in gefietst om een biertje te drinken. Daar kregen we een schoteltje grote zoute, witachtige bonen bij. Tremoços, bonen van de witte lupine. Ook dat was even wennen maar eigenlijk best lekker. Na het douchen in het stadje een restaurantje gezocht. Het seizoen is duidelijk nog niet begonnen dus er was niet veel open. Het tentje waar we terecht kwamen werd gerund door een jong Frans stel dat naar Portugal was geëmigreerd. Waarom Portugal vroegen we? Het is hier super relaxed, geen stress, zeer veilig en altijd lekker weer. En financieel erg gunstig, want de 1e 10 jaar betaal je hier geen belasting!

Bij de tent aangekomen bleek dat deze onder een lantaarnpaal stond: een lampje was dus niet nodig: ook dat was wennen! Welterusten!