Florence

15 juni 2015 - Scandicci, Italië

Zaterdag 13 juni verjaardag Eric! Gevierd met een geweldige groep Nederlanders
San Piero a Diebe - Montagnana. Mooi weer 30 graden 64 km

Feest vandaag, Eric is jarig!
Heb ik geen kadootje:(
komt thuis wel!
Ik had wel een lekker eitje voor hem gekookt, bij het afpellen bleek het eitje van mij zo geklutst te zijn dat hij helemaal geel was. Hij zat al een paar dagen in de fiets tas. Helaas rook het eitje ook niet meer zo fris en hebben we ze maar weggegooid, jammer. Nu bleef alleen het zoutloze brood met jam over want meer hadden we niet. We gaan straks wel ergens koffie met gebak drinken. Om half negen zaten we weer op het zadel, op weg naar Florence.
Boven op de berg hebben we een lekker bakkie koffie gedronken, daar kwam een Italiaan speciaal voor ons terug fietsen om ons te vertellen dat we straks niet recht door maar links af moesten fietsen want dan had je een heel mooi uitzicht op Florence. Gelukkig wilde Reitsma ons ook die kant op hebben en gelukkig nam ik vandaag dus wel de goede afslag! Het was inderdaad een prachtig uitzicht, door het langzame afdalen konden we ook lekker genieten van de omgeving.
Florence zijn we dus op aanraden van de school meester ook echt ingefietst. Het is inderdaad een mooie stad maar ooo wat druk. Ik geloof dat heel Japan vandaag op bezoek in Florence was. Je zag alleen maar fototoestellen voorbij komen. En het was goed heet in de stad. We zijn eerst maar begonnen met koffie en gebak, een witte chocolade muffin. De Duomo was echt prachtig (van de buitenkant), als je naar binnen wilde dan moest je minstens twee uur in de hitte in de rij staan! We hebben nog wat pleinen, piazza's bekeken en natuurlijk over de pont di vecchio gefietst en daarna de stad uit gegaan. Het was druk en warm maar we hadden het toch niet willen missen. Na Florence ging het meteen weer bergop waarts. We wilden ergens gaan eten maar konden geen restaurant vinden, om half drie zagen we er èèn, uitgeput kwamen we het terrasje op, we vroegen of we wat mochten eten, maar de keuken was dicht! De aanhouder wint! dus vroeg Eric of ze niet een salade of bruchetta voor ons konden maken, nou dat kon wel. Dus zaten we even later aan een heerlijke salade en een bruchetta.
Daar konden we goed op door fietsen. Om half vijf kwamen we bij de camping, we werden ontvangen door een hele vriendelijke man. We vroegen of we vanavond op de camping konden eten, dat moest hij even aan de baas vragen(zijn vader) Als we genoegen namen met een bordje pasta en wat vleeswaren en kaas dan was het prima. Dus dat werd Eric's verjaardags maal. Wisten wij veel dat er ook een groep Nederlandders daar zou eten. Tjonge wat werd dat een gezellige boel zeg! Die groep had elkaar de avond er voor al ontmoet en afgesproken om vanavond gezamelijk te koken, iedereen maakte iets. Wij zaten bij hun aan de tafel maar aten met de familie van de campingbaas mee, niet verkeerd! Roberto is een biologische wijnboer. Bij ons ontvangst kregen we al een glas wijn maar tijdens het eten kwamen de flessen op tafel, de wijn vloeide rijkelijk en het werd steeds gezelliger, de leuke verhalen vlogen over tafel. Eric kreeg zelfs een geimproviseerde verjaardagstaart met kaarsje. Om 1uur doken wij pas de koffer in, ben benieuwd hoe het fietsen morgen gaat!! Maar wie döt ons wat, Eric had zich geen leuker verjaardagsfeestje voor kunnen stellen

1. Willemien:
    15 juni 2015
    Superrrrrr.......en nog van HARTE Eric!!!!!
  2. Christel:
    15 juni 2015
    Wat is het leven toch mooi! Nog gefeliciteerd eric
  3. Don:
    15 juni 2015
    Mooi verhaal weer. Geniet deze verjaardag!
  4. Sjoukje:
    15 juni 2015
    Geweldig zo'n ervaring weer! Op je 80e zeg je nog tegen elkaar: weet je nog, toen we naar Rome fietsten en jij jarig was enz...:-). Alsnog van harte gefeliciteerd Eric!
  5. Albert:
    16 juni 2015
    -Florence. Er toch geweest en dus goede raad opgevolgd.
    De Ponte Vecchio (Italiaans: oude brug), is een beroemde middeleeuwse brug over de rivier de Arno in Florence, Italië. De brug is vooral bekend door de winkeltjes (vooral juweliers) die zich op de brug bevinden en de Corridoio Vasariano, de gang die zich een niveau hoger op de brug bevindt, zodat de adel zonder zich met het normale publiek te mengen toch de oversteek kon maken. Volgens de overleve- ring is de brug in de Romeinse tijd gemaakt van hout. Nadat deze was vernietigd door een overstroming in 1333, werd hij herbouwd in 1345, echter deze keer in steen. Een brug met drie bogen, waarvan de middelste een overspanning van 30 meter heeft, terwijl de andere twee bogen een overspanning van 27 meter hebben.Aan het einde van de brug staat de Manellitoren die tijdens de middeleeuw en werd gebouwd om de brug te verdedigen. De Manelli's weigerden hardnekkig de toren af te breken om plaats te maken voor de Corridoio. Deze loopt dan ook, door balken gestut, om de toren heen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Ponte Vecchio niet vernietigd door de Duitse bezetters die zich begonnen terug te trekken op 4 augustus 1944, terwijl al de andere bruggen dat wel waren. De toegang tot de Ponte Vecchio was gesloten door de vernielde gebouwen aan beide zijden van de brug. Dit naar verluidt op een bevel van Hitler. De winkels zijn langs de brug gebouwd en hangen er deels over. De term bankroet zou zijn wortels hebben op de Ponte Vecchio. Wanneer een koopman zijn standplaats niet meer kon bekostigen, werd de tafel ("banca") waarop hij zijn koopwaar had uitgestald, in elkaar getrapt ("rotta", gebroken) door soldaten. Deze handeling werd "bancarotta" genoemd. Als een koopman geen tafel meer had, was hij ook niet meer in staat nog iets te verkopen.

-Feestelijk tintje (met wijnen) aan Eric's verjaardag. Volgende dag, de 14e, toch wel een ei?
  6. Ernst Sonneveldt:
    16 juni 2015
    We zijn benieuwd naar de groepsfoto.
  7. Ernst Sonneveldt:
    16 juni 2015
    We zijn benieuwd naar de groepsfoto.
  8. Paul:
    16 juni 2015
    Dat kan niet waar zijn!!! Roberto, de kleine Italiaan met zijn grote zonnebril. We noemden hem de bromvlieg. Ook wij hebben met ons gezin 2 nachten op deze camping gestaan tijdens onze fietstocht door de Toscane in 2013. En ook wij konden 's avonds aanschuiven bij allemaal Italiaanse families (Bertolifamiliegevoel) en ook wij rolden na de nodige wijn naar de tent. Prachtig verhaal en een feest van herkenning.
  9. Gerda:
    16 juni 2015
    WoW, Karin, zag ik me daar op een paar foto's een leuk jurkje?
    En dat mee in de fietstas? Benen, oeps ik bedoel natuurlijk BENNE! En Eric, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! CIAO!!!
  10. Ellen:
    17 juni 2015
    Hee karin en Eric,
    wat een leuke site!! henk en ik kijken er met veel plezier naar! En jullie zijn er al bijna :). Hopelijk wordt het nu niet te warm. Henk denkt dat jullie nog door een maanlandschap gaan fietsen. Als dat zo is, verwachten we natuurlijk wel een fotootje. leuk hoor die foto's!
    Henk zegt: ik volg het met belangstelling. En hij is ook jaloers.

Hij fietst namelijk in de betuwe.

Hartelijke groet, Ellen en Henk
  11. Zeeuwse buren:
    17 juni 2015
    Hoi Eric en Karin , leuk verhaal en foto's van jullie verblijf op camping Cipollatica.