oefenweekend 2: van Wijk naar Ternaard. ...

27 april 2015 - Heerenveen, Nederland

Vanmorgen werd ik wakker van het licht. Waar was ik ook al weer? Oh ja: in de kosterswoning in Ternaard. Ik keek naar buiten en het was stralend! Wat kan het weer in een paar dagen toch veranderen. Mijn gedachten gingen terug naar vrijdag toen we ook met stralend weer in Wijk op de fiets waren gestapt voor ons laatste oefenweekend voor onze reis naar Rome. Het plan was om in 3 dagen naar Gea en Willem in Ternaard te fietsen. Kijken of we alles compleet hadden.

Met de wind in de rug ging het via Maarn en Leusden naar Nijkerk. Vandaar de polder in langs/over de dijk naar Zeewolde richting Biddinghuizen. Wat fietst dat anders als de zon schijnt! Op een prachtig plekje langs de dijk gepicknickt: tijd om de brander van Janet uit te proberen. In no time kookte het water en hadden we koffie: wie deed ons wat!!!!
Na de lunch weer op de fiets, maar wat was dat? De gps bleef hangen en reageerde nergens meer op! Dan maar op de beschrijving verder. Het is toch best mooi in de polder:veel windmolens en tulpen: echt Nederlands! Bij Swifterband gekozen om door te fietsen naar Urk. Tent op zetten, heerlijk douchen en Urk in om een hapje te eten. In "de Kaap" heerlijk vis gegeten.

De eerste nacht in de tent was wennen: vreemde geluiden, geflapper van de tent en wakker worden met regen: Hoe kan dat na zo'n stralende dag? Maar goed dat zullen we nog wel vaker meemaken. .... In de regen op de fiets met de door Karin gemaakte rainlegs: super! Een straffe wind blies ons in no time naar Lemmer. Langzaam werd het droger en fietsten we door Gaasterland (nooit geweten dat dat zo mooi was: net Limburg!) naar Stavoren. In de haven van Laaxum fish & chips gegeten. Het eettentje was mooi van de ongeorganiseerde bende! En ook nog eens heerlijke vis.

Na Stavoren via Hindelopen naar Workum. Het bleef de hele tijd een beetje vochtig met een koude wind. Wat doen we? Hier op de camping of nog even verder? We besloten door te gaan naar Makkum. Daar begon het weer echt te regenen. De camping was een echte watersport camping: allemaal surfers, vooral Duitsers. Het meisje van de receptie had een beschut plekje voor ons uitgezocht, er lag alleen een dode duif..... De tent toch maar naast de duif opgezet, douchen en in de tent koffie gezet.
Het eerste pannetje water was weer zo aan de kook maar bij het tweede pannetje leek wel of de druk van de brander weg was..... Na de koffie eerst maar eens over de boulevard van Makkum gewandeld. Toen we terug kwamen bij de tent zat deze helemaal onder de vogelpoep. Wat bleek: de partner van de dooie duif zat in de boom boven onze tent treurig te koeren en .... te schijten!
"Neem uw tent op en wandel": eerst de tent met water schoon gemaakt (het was nog vers), de haringen losgemaakt en de tent 20 m. verplaatst!!

De volgende ochtend regende het weer. Ik kreeg  nu de brander helemaal niet meer aan de praat, dus een gekookt eitje zat er niet in (maar ook geen koffie:-(
Dus maar een droog broodje gegeten, tent ingepakt, fietstassen op de fiets en naar Makkum gefietst. Het was nat én koud én de(harde) wind was gedraaid: we moesten er pal tegen in. In een koffietentje overlegd wat te doen: of de route blijven volgen (via Harlingen langs de waddenzeedijk naar Ternaard) óf wat meer binnendoor de kortste route. De man van het cafeetje adviseerde het laatste: "heb je toch iets meer beschutting".

Ja, ja, die beschutting op het vlakke land van Friesland stelde niet veel voor, maar goed. Het was continu (70 km) beuken tegen de wind. Op een gegeven moment zijn we maar om beurten op kop gaan fietsen zodat de ander even in de luwte kon hangen. Dat werkte goed. In Franeker in het Planetariumcafe een heerlijk broodje gegeten met een bakkie thee. Ondertussen werd het gelukkig droog! Vandaar op naar Stiens, en bij Ferwerd langs de dijk richting Holwerd. In Marrum kwamen we langs een oud stationnetje wat opgeknapt werd en waar een stoomlocomotief was neergezet. Karin wilde een foto maken en appen naar Gea, zodat ze wist waar we waren. Daar kwam een oud baasje aan fietsen die in het Fries tegen Karin begon te kletsen. Verstehst die kein Friesjj? Nou den seig iek het ien it Niedrlands.... Daar begon hij uit te leggen hoe 2 vrijwilligers het oude stationnetje opknapten en er een koffietentje van wilden maken. Karin vroeg: "kan u een foto van ons maken?" en wilde hem haar telefoon geven. "Ja moar dat ken ik nait...."."Je hoeft alleen maar hier op te drukken" maar toen hij met zijn grote boerenklauwen bijna dwars door het scherm drukte nam Karin het maar snel over. Hij vroeg waar we naar toe gingen. "Ternaard" zei Karin. Hij keek haar glazig aan."TERNAARD" riep Karin wat harder, "kent u dat?". "Ik verstoa joe wal, door heb ik woond! Moar bin doar al 25 joar weg!"

Prachtig toch die ontmoetingen!! Het laatste stukje via Holwerd naar Ternaard was nog even stevig trappen, maar eindelijk kwamen we bij Doopsgezinde kerk aan. Willem had ons al gespot en na de koffie kregen we een rondleiding door het huis (de oude kerk). Wat hebben ze daar iets prachtigs van gemaakt! De natte tent konden we in het Benthuis te drogen leggen, en de oude kosterswoning was voor ons.  Na een heerlijke douche had Willem een lekkere stamppot voor ons klaargemaakt. die ging er wel in! Na de koffie smaakte de Belgische biertjes erg lekker en al snel werd het heel laat. Daarom moest ik vanmorgen weer even bedenken waar ik ook weer was!

Na het ontbijt met Willem naar de lichttoren geklommen om de vlag te hijsen. Het is tenslotte Koningsdag! Dus bij de koffie een Koningsbol en even naar het Koningsfeest op TV gekeken. Maar we moesten nog weer verder, dus om 11.30 uur werden we door Gea en Willem uitgezwaaid. Met de wind in de rug en de zon op ons hoofd fietst het totaal anders! eerst naar Dokkum, en vandaar langs de Ee over een mooi fietspad via Bartlehiem naar Leeuwarden. We volgden de bordjes "station" maar al snel fietsten we ons vast in de kongsvrijmarkt. Wat een drukte. Via een omtrekkende beweging toch bij het station gekomen, maar door dat gedoe reed de intercity naar Amersfoort net voor onze neus weg:-(
Een half uur later de stoptrein naar Zwolle en daar overgestapt. Ook in Amersfoort scheen de zon, en hadden we de wind in de rug. Dus fluitend fietsten we de laatste kilometers naar huis! Alles bij elkaar toch ruim 300 km weggetrapt zonder noemenswaardige pijntjes.

Na het douchen op de fiets naar Dorestad. Daar was het druk vanwege koningsdag maar ook erg gezellig. Heerlijk gegeten en met het personeel en Coby nog wat gedronken: we moesten via de "artiesteningang" naar buiten. Veel te laat gingen we naar bed maar keken met een voldaan gevoel op dit weekend terug: laat Rome maar komen!! (wel even de GPS en de brander weer aan de praat zien te krijgen).......

1. Sjoukje:
    9 mei 2015
    Jongens wat leuk om te lezen, heerlijk herkenbaar! Een goede voorbereiding gehad dus, flinke tochten met regen en wind, het kan alleen maar beter worden straks naar Rome :-). Heel veel succes en plezier alvast, geniet ervan, we leven (en lezen) met jullie mee de komende tijd!
    Charles en Sjoukje
  2. Gea:
    10 mei 2015
    Ha, Karin en Eric,
    Leuk om te lezen! Veel succes en fietsplezier! Ben benieuwd naar de verhalen die volgen.
  3. Coby Oppewal:
    11 mei 2015
    Haha... dat ik nou ook nog genoemd word in dit blog... een grote eer!!
    Leuk om te lezen!
  4. Toon v R:
    12 mei 2015
    Zo te lezen goed getraind op de woensdag avond.
    Laat de reis verhalen maar komen. Het rondje Nederland zal jullie helpen de tocht te volbrengen. In Rome ff de paus de groeten van me doen.

Groet Toon en Margo
  5. Beja Ellermeijer:
    13 mei 2015
    Jaloersmakend allemaal. Heel veel plezier en geniet enorm van deze geweldige tocht!
  6. Christel:
    15 mei 2015
    Morgen is het zover! Spannend hoor! Ik wens jullie en mooie, veilige en onvergetelijke reis! Liefs Christel