Rome (zonder fiets)

24 juni 2015 - Roma, Italië

Maandag 22 juni t/m woensdag 24 juni 0 km fietsen maar wel HEEL VEEL gesjouwd in heel erg warm Rome....

Tja, daar stonden we dan maandagochtend zonder fiets. Best wel gek eigenlijk. Uitslapen op de camping was er niet bij maar wel lekker rustig aan gedaan. We wilden de tent tenslotte droog mee hebben. Alle restjes die we niet meer nodig hebben weggegooid en zo compact mogelijk de tassen in gepakt. Het is uiteindelijk gelukt om 3 voorfietstassen leeg te houden zodat we 4 volle achtertassen, 1voortas, 1 tent zak, 2 stuurtassen en 1 waterdichte zak overhielden. Ans en Kees goedendag gezegd (geen afscheid want ze gaan dinsdag mee op de excursie met Marije). En met het camping treintje naar de receptie. Daar kwam al snel een taxi om ons met alle bagage naar ons BnB in de stad te brengen. Het BnB is een kamer in een echte Romaanse buurt (Trastevere) in het appartement van Fabrizio op de 4e verdieping. Fabrizio woont daar zelf maar heeft 2 kamers beschikbaar voor gasten. Wel grappig omdat je dan ook ziet hoe een doorsnee Italiaan in Rome woont. Het appartement bestaat uit een eetkamer annex keukentje, een badkamer (douche / wc) en 3 slaapkamers. Het hele huis is met oude granieten tegels betegeld. Het ligt aan een drukke straat (Via Ettorio Rolli) maar onze kamer ligt gelukkig aan de achterkant en kijkt uit op een binnentuin.
We werden allerhartelijkst ontvangen door Costanza (Fabrizio zelf is er niet) die vol ongeloof naar ons zat te luisteren hoe we in toch "maar" 5 weken van Utrecht naar Rome waren gefietst. Ze heeft ons verteld wat we volgens haar in ieder geval moesten zien en waar je lekker kon eten.

Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we maar op pad gegaan: zonder fiets! Das wel wennen.
het was knap warm maar gelukkig heb je in Rome op bijna elke hoek van de straat een drinkwatertappunt met 1e klas drinkwater. Iedereen komt daar zijn flesje vullen. Rome barst van de kleine straatjes met kleine winkeltjes: tassen, sieraden, schoenen, en heeeel veel eettentjes en barretjes.
Moe kwamen we weer in ons BnB waar de oogjes makkelijk dicht vielen.

De volgende ochtend hadden we om 10 uur met Marije afgesproken op het Tiber eiland. Ans en Kees waren er gelijk met ons en met een kopje koffie hebben we op Marije gewacht.
Marije (de dochter van Els v/d Vorm woont nu 4,5 jaar in Rome en is niet meer weg te krijgen. Ze heeft ons uitgelegd én laten zien hoe Rome in laagjes als een lasagna is opgebouwd. En dat een groot deel van de kerken (en dat zijn er meer dan 700 in Rome) gebouwd is met materiaal van oude vervallen tempels e.d. Heel interessant en je beleeft alles heel anders als je meer van de achtergrond weet.
Marije: nogmaals heel erg bedankt voor de leerzame maar vooral ook leuke rondleiding.

Na de rondleiding zijn we met Ans en Kees nog wat wezen eten en hebben we dan echt afscheid van elkaar genomen. Het was bijzonder dat je elkaar tijdens zo'n reis ontmoet, dat het klikt en dat we elkaar, ondanks dat we voor een groot deel een andere route hebben gefietst, bleven tegen komen tot in Rome aan toe.

'Smiddags zijn we nog naar het door Musselini gebouwde monument Vittorio Emanuele geweest (de Romano vinden het foeilelijk). Met de lift omhoog naar het dak voor een prachtig uitzicht over Rome. Daarna langs het Colloseum (onvoorstelbaar dat de Romeinen dat hebben kunnen bouwen en dat het nog steeds overeind staat (met uitzondering van de stukken die gesloopt zijn). Daarna nog een pizza gegeten en moe naar bed.

Vanmorgen afscheid genomen van Costanza. We hadden een cakeje voor haar gekocht en dat vond ze geweldig. We kregen allebei een dikke knuffel. Toen op pad voor een laatste dagje sightseeing. Het was poepdruk in de stad. Eerst langs een mooie tassenwinkel. Waar we 2 tassen hebben gekocht (Karin kon niet kiezen.....).
Toen naar Palaza Spada waar een zuilengalerij met gezichtsbedrog staat. Via Campo di Fiori naar het Piazza Navona (vol met Barokwerken). Toen naar het Pantheon en de Trevi-fontein. Deze laatste is na het bezoek van de feyenoord hooligans in restauratie maar ik heb het vage vermoeden dat deze al aan restauratie toe was en dat ze de vernielingen nu aangegrepen hebben om de restauratie te starten.
Vandaar naar de Spaanse Trappen. Tja, je moet ze gezien hebben maar met zo'n massa aan toeristen erop hadden wij het al snel gezien. Door de winkelstraten waar je gek wordt van de tassen, selfisticks, rozenverkopers (opdringerige aansmeders) en bedelaars, weer naar de BnB gelopen. Even de beentjes wat rust geven, de tassen inpakken en nog ergens een hapje eten.
Morgen (Donderdag) worden we om 8 uur door een taxi naar het vliegveld gebracht voor onze vlucht terug naar huis. Dan leggen we in ruim 2 uur de afstand af waar we 5 weken over gefietst hebben en komt er een eind aan deze prachtige reis én prachtig avontuur.

1. Albert:
    24 juni 2015
    -Trevi-fontein.
    De Trevifontein (Italiaans: Fontana di Trevi) is de grootste en bekendste fontein van Rome.
    De fontein is circa 26 meter hoog en ongeveer 22 meter breed. Zij is gelegen aan een pleintje, het Piazza di Trevi. De fontein is gebouwd in opdracht van Paus Clemens XII. Ze is getekend door Bernini en ruim 50 jaar later gebouwd door de architect Nicola Salvi, in de stijl van de late barok. De fontein is tegen de achtergevel van het Palazzo Poli gebouwd. In het keizerrijk was het de gewoonte om een monument op te richten op plaatsen waar water vanuit nieuwe bronnen Rome binnen kwam.

De naam Trevi komt van de woorden tre via (drie wegen). Vroeger kwamen er namelijk drie wegen uit op het plein van de fontein.

Het thema van het bouwwerk is de oceaan met majestueuze zeegod Oceanus op een schelpvormige strijdwagen die door gevleugelde paarden en jonge zeegoden (tritons) naar de oceaan wordt getrokken. Het ene paard is rustig, het andere steigert. Dit symboliseert de twee gezichten van de zee. In twee nissen staan links en rechts de uitbeeldingen van Overvloed en Gezondheid. Rechts bovenaan ziet men een afbeelding van een maagd die een soldaat de plek van een bron aangewezen zou hebben.

Mythe. Wanneer men met de rug naar de fontein staat, de ogen sluit, aan Rome denkt en met de rechterhand over de linkerschouder een muntje in het water gooit, zal men ooit terugkeren naar Rome.

-Eric en Karin, een hele goede reis naar huis gewenst. En volgens de mythe (als het muntje is gegooid?!) gaan jullie ooit terugkeren in Rome. Nu eerst in Wijk. Mijn beleving op afstand gaf me veel voldoening. Tot ziens en wel thuis.