Zwitserland

30 mei 2015 - Frauenfeld, Zwitserland

27,28,29 mei Hunningue 0 km , Waldshut 77,5 km, Frauenfeld. Drie dagen schitterend weer. 25/30 graden.

We worden wat slordiger met het schrijven van onze blog, sorry.
Woensdag hebben we een heerlijke rust dag gehouden, het was prachtig weer en we zaten vlak bij Basel, ongeveer 5 km fietsen dus we dachten dan mooi tijd te hebben om Basel te bekijken. Helaas is dat er niet van gekomen.
We hebben S'ochtends eerst lekker een boekje zitten lezen in de zon, en een wasje weg gewerkt. Als je dan zo lekker lui bij je tentje zit, merk je dat je daar ook echt wel even aan toe bent, we zaten lang te twijfelen of we een hele dag zouden blijven maar onze vriend de wereld fietser rade ons aan om toch 1dag in de week een rust dag te pakken en hij sprak uit ervaring!!
Dus dank zij hem hebben we vandaag een lui dagje.
S'middags zijn we de drie landen brug over gelopen naar Duitsland, daar was een heel groot overdekt winkel centrum, we hoopten daar een zonnebril voor Eric te kunnen kopen want zijn bril is dooormidden gebroken maar dat hebben we niet kunnen vinden, wel hadden ze daar heerlijke broodjes.
Nadat we nog even lekker geluierd hadden bij de tent zijn we op de fiets gestapt naar een sportwinkel, adres gekregen van de camping baas. Eerst nog even bij het wild waterbaantje (kayak) la.gst gefietst. Om half zes kwamen we terug bij de tent dus je snapt het al we hebben niets van Basel gezien! Morgen komen we op de fiets door Basel....
Terug bij de tent stonden er alweer allemaal kleine tentjes met fietsen ernaast.
We spraken een Nederlandse jongen die alleen op weg is naar Rome en een Nederlands echtpaar van onze leeftijd eveneens op weg naar Rome, was wel leuk dat zij z'n beetje op dezelfde manier genoten van de fietstocht als wij. En er zat een Duits echtpaar die de Rijn route aan het fietsen waren, volgens hun was de tocht die wij gingen maken langs de Rijn en over de Alpen fantastisch. Zo zaten we een avondje heerlijk te keuvelen.

28 mei
Vandaag weer lekker op de fiets.
Dat rust dagje en natuurlijk de massage die Eric mijn beentjes elke avond geeft heeft mijn voetjes erg goed gedaan, ze zijn niet meer zo dik en ik fiets zo goed als zonder pijn, het hoort bij de ongemakken.
We begonnen in Basel waar het verschrikkelijk druk was en we moeite hadden om op de route te blijven daardoor hebben we(alweer)het centrum van Basel gemist. Eigenlijk vinden we dat allebei niet zo erg, daar komen we nog wel eens terug, nu willen we het liefst zo snel mogelijk de drukte uit. Zodra we Basel uit waren zijn we op zoek gegaan naar een koffie tentje, eigenlijk een verkeerde benaming voor het sjieke Zwitsers hotel waar we terecht kwamen, we vroegen naar gebak maar dat hadden zeniet veel meer allen nog abricosen gebak, ook prima natuurlijk!
Even later melde de mevrouw dat dat helaas ook op was maar de kok kon wel iets voor ons maken. Komt ze even later met twee borden met ijs slagroom en kleine appel beignets aan HEERLIJK.
Toen Eric ging betalen vroeg ze waar we naar toe gingen, Rome zei Eric, nou dat was wel zo bijzonder dat de kok en de rest van het personeel opgetrommeld werden en die moesten toch even die Man zien die op de fiets naar Rome gaat, hillarisch toch?
De rest van de dag kwamen we veel door industrie gebieden, daar valt dus niet zo heel veel over te vertellen.
Het laatste gedeelte werd weer wat leuker omdat we toen langs de Rijn fietsten.
We kwamen in een heel mooi dorpje Laufenburg, weer met prachtige vakwerk huisjes en smalle straatjes, het is 1plaats in twee landen wij kwamen binnen via Zwitserland en over debrug was het Laufenburg in Duitsland.
Daar was ook een schitterend terras en wat hadden we zin in een biertje! We hoefden toch nog maar 10km naar de camping dus wie döt ons wat!
Even later kwam het Duitse echtpaar van gisteren ook aan fietsen en doken ook het terras op, ze vertelden dat onze jonge freund ook naar dezelfde camping zou gaan, nou dat zou dan gezellig worden.
Op de camping bleek hij inderdaad al te zijn en even later kwam daar het andere Nederlandse echtpaar ook aan gefietst.
Met Ans en Kees, zo heten ze hebben we s'avonds in het restaurant nog even gezellig wat gedronken, zij gaan de hele Benjaminse route fietsen wij stappen over op de Reitsma route dus waarschijnlijk zullen we hen niet meer tegen komen.

29 mei
Heerlijk geslapen. Toen ik naar het toilet gebouw liep stond Ans naast de tent en vertelde dat zij pech hebben....
Haar slaap matje zit een lek in en Kees voelt zich niet zo lekker was vanmorgan duizelig wakker geworden! Misschien toch toe aan een rust dag? Toen wij de boel opgepakt hadden waren zij nog steeds bezig het lek in haar slaapmatje te zoeken. Ik hoop dat ze het lek kunnen vinden en dat Kees zich na deze dag weer beter voelt, volgens Ans heeft het zo moeten zijn.
Het eerste fietsten we langs de Rijn met pittige klimmetjes. Het landschap veranderde langzaam van industriegebied naar mooie boeren dorpjes. We zagen ook de eerste koeien met koeiebellen en de bergen werden steeds hoger. Op een gegeven moment zagen we zelfs in de verte de besneeuwde bergtoppen liggen, daar werden we helemaal enthousiast van!! Tkoen we in vrouwen veld aan kwamen hebben we eerstboodschappen gedaan en daarna de camping op gezocht.
Het was een klein campingkje met veel seizoens plaatsen. Maar heerlijk rustig zo dicht bij een drukke stad.
Eerst maar even een biertje gepakt op het terras daarna een doyche gepakt nou normaal kom je weer voldaan onder de douche vandaan maar dit keer was ik (karin) helemaal gestrest! WT bleek ik had maar 1minuut om te douchen voor 1euro ik heb nog nooit zo snel gedouched geen doen!!!! Was blij dat ik het zeep van mijn onderkantje gespoeld had:( Het ergste was dat Eric nadat hij een ram op het muntjes apparaat had gegeven 2.30 minuten had grrrrrr!!!!!! Maar alles komt goed dus ook mijn slechte humeur want toen we het eten naast ons tentje opgegeten hadden ging deur van de carravan schuin tegen over ons open. We zagen het keffende fifi hondje naar buiten komen en Eric zijn nu komt vast blonde lola naar buiten maar nee daar kwam een hele vriendelijke meneer homo aan( ik weet niet of hij hetzelf al weet want hij was nog op zoek naar een vrouw) maar goed meneer homo kwam heel lief met twee zelf gemaakte stukken bosbessen taart aan!! Of we nog zin hadden in een toetje, wat een SCHAT! Hij had er een speciaal servetje bij gedaan, vond hij wel toepasselijk,
We hebben er heerlijk van genoten!
Onze wereld reiziger zei al als je geen vertrouwen in de mensen meer hebt moet je een fiets reis gaan maken, nou het is echt zo!!

1. Albert:
    30 mei 2015
    Hunningue.
    De gemeente op de linkeroever van de Rijn is met de Duitse stad Weil am Rhein op de rechteroever verbonden middels een lange fietsers- en voetgangersboogbrug, de Drielandenbrug.
    Since March 2007 Huningue is connected with Weil am Rhein via an arch bridge. With 248 meters of length it is the longest of its kind for pedestrians and cyclist. Because the bridge connects the two countries France and Germany and is near Switzerland it is named the Three country bridge or Passerelle des Trois Pays in French.

Basel.
    Bazel is een belangrijk international treinverkeersknooppunt waar Duitse, Franse en Zwitserse langeafstandsverbindingen samenkomen. De sombere tunnels naar de perrons van het station Basel SBB werden in 2003 gesloten en vervangen door de bovengrondse passerelle, een brede glazen overdekte loopbrug met winkels en eetgelegenheden. Daarnaast is er groot lokaal spoornet, de Regio S-Bahn Basel. De tram van Bazel is verdeeld tussen de Basler Verkehrs-Betriebe BVB met groene trams voor de stad en de Baselland Transport BLT met gele trams voor de voorsteden. Buiten de stad rijden de BLT-trams sneltrams met een eigen baanvak en eigen, bewaakte spoorwegovergangen. Bazel had tot medio 2008 ook trolleybussen.

In 2000 is het tramstation vóór het spoorwegstation SBB, op het Centralbahnhofplatz, verbouwd, uitgebreid en voor het autoverkeer afgesloten. Sinds december 2014 rijdt er voor het eerst sedert 1967 weer een tram rechtstreeks naar Duitsland, naar het grensplaatsje Weil am Rhein, waar veel Zwitsers, goedkoop, hun inkopen doen.

Laufenburg.
    In 2015 700 jaar stadsrechten.

Karin, jouw onderkantje verdient meer douche tijd. Eric een volgende keer zo'n muntjes douche eerst laten saboteren! We genieten van jullie verhalen en elke dag check ik mijn mail op een nieuwe.
  2. Gea:
    30 mei 2015
    Ha, ha... ik zie het steeds voor me als je schrijft Karin:)
    Grtjs Gea