Vlak droog warm en muggen

9 juni 2015 - Fratta Polesine, Italië

Dinsdag 9 juni, Verona - Fratta Polesina, 107 km 33gr.

Vanmorgen afscheid genomen van onze lieve gastheer, maar eerst kregen we bij het ontbijt nog een lesje kerkgeschiedenis, over gotische kerken en kerken uit de renaissance tijd en barok kerken. Alles zit weer lekker schoon gewassen in de tassen. De fietsen hebben we weer uit de keuken gereden en we kregen nog de waarschuwing mee dat we voorzichtig moesten zijn en de fietsen niet onbeheerd achter mogen laten, daar zijn ze echt te mooi voor! Ik werd er gewoon een beetje bang van. De huizen hier hebben ook allemaal erg grote hek werken. Terwijl we tot nu toe alleen nog maar aardige Italianen hebben ontmoet. Zouden ze zo weinig vertrouwen in de medemens hebben? Of zijn die hekken voor de hond waarvan er bij elk huis wel een paar rond lopen.
Eric had op de plattegrond al uitgezocht hoe we het snelst Verona weer uit kwamen op de Reitsma route. Dus al snel fietsten we weer in alle rust richting Rome!
Het gebied veranderde al snel van heuvelachtig naar erg vlak en weinig schaduw. Giateren hebben we bij een apotheek ORS gekocht. We zweten zoveel daar is niet tegen te eten en drinken! Ja dit is de povlakte. Veel landbouw als mais, erwten, aardappelen, meloenen, courgettes, kiwi's, nectarines en abrikozen en s'ochtend zagen we de zonnebloemen nog in knop en s'middags stonden ze in bloei. Het is wel grappig want wij doorlopen het voorjaar in sneltrein vaart.
Toen wij uit wijk vertrokken waren de kersen net uit gebloeid en nu 3 weken later hebben we vandaag rijpe kersen geplukt en heerlijk van genoten. Ook de walnoten vallen hier binnenkort van de bomen.
We zijn vandaag twee keer een stel Nederlandse mannen onderweg naarRome tegen gekomen(we zijn echt niet de enige)
Ik ben benieuwd of we ze nog vaker zien.
Op veertig km afstand lag er een camping maar daar waren we al voor de middag dus zijn we maar verder gefietst, dat betekende wel dat we een ben b of hotel moesten zoeken want campings zijn er niet op de povlakte, er is ook bijna geen toerisme, terwijl we wel hele mooie oude plaatsjes hebben gezien. In Lendinara hadden we ongeveer 90 km gefietst en vonden we het wel mooi geweest, er waren daar vijf b en b adressen maar bij alle vijf konden we niet terecht de een was gesloten de ander deed het niet meer en de rest nam de telefoon niet op, dus dat betekende dat we verder moesten fietsen. Geen punt de ORS werkt goed! Nog tien km erbij en dan was er een hotel in Fratta Polesine daar mochten we wel een nachtje slapen. Dus nu zitten we daar op een terras met een flesje witte wijn, Eric vroeg 2 glazen en kreeg de fles mee! en even later nog een schoteltje kaas dus we worden heerlijk verwend! En dat voor zestig euro!

1. Albert:
    10 juni 2015
    -Povlakte; het aparte karakter van deze regio.

-De Povlakte is het vlakke land rond de Italiaanse rivier de Po.

De term wordt ook wel in ruimere zin gebruikt voor heel het noorden van Italië, dat wil zeggen de regio's Piëmont, Lombardije, Veneto, Emilia-Romagna, Friuli-Venezia Giulia, Trentino-Zuid-Tirol, Valle d'Aosta en Ligurië, hoewel een groot deel van dit gebied bergachtig is.

Dit gebied heeft een oppervlakte van ongeveer 120.000 km² (40% van de oppervlakte van Italië) en bijna 26 miljoen inwoners (44% van de bevolking van Italië).

De Povlakte in eigenlijke zin beslaat nog niet de helft van dit gebied. Geologisch gezien is deze vlakte een voorlandbekken naast de Alpen waar isostatische daling plaatsvindt. Het bekken werd in de loop van miljoenen jaren opgevuld door sedimenten afkomstig van de Alpen en Apennijnen, soms zijn de sedimenten meer dan een kilometer dik.

Bij de monding van de Po wordt door afzetting van sedimenten nog steeds nieuw land gevormd. De Povlakte is een zeer vruchtbaar en dichtbevolkt gebied.

De hedendaagse Italiaanse politicus Umberto Bossi van de Lega Nord noemt de "Povlakte in ruimere zin" Padania en is van mening dat dit gebied vanwege zijn relatief goede maatschappelijke orde en rijkdom zich zou moeten afscheiden van de rest van Italië.

De meeste Italianen zijn het hiermee niet eens, ook al erkennen zij het aparte karakter van deze regio, waar de dialecten (zo sterk verschillend van het Standaarditaliaans dat ze door velen als aparte talen worden beschouwd) veel elementen met het Frans gemeen hebben.

-Eric en Karin: Zouten en suikers weer op orde?
  2. Coby Oppewal:
    10 juni 2015
    Maar goed dat ik vandaag vrij was. .. kon ik al jullie verhalen lezen ☺ leuk hoor om weer op de hoogte te zijn van jullie wel en wee! Jullie schrijven heerlijk beeldend, je krijgt gewoon zin om ook naar een camping te gaan, nog even doorzetten. Gelukkig schijnt hier de zon inmiddels ook, dat doet de mens goed!! Tot de volgende keer en lieve groet!
  3. Coby Oppewal:
    10 juni 2015
    Handig die auto correctie..'t is toch echt Coby....
  4. Sjoukje:
    11 juni 2015
    Jongens ik krijg het al warm als ik het lees, 107 km bij 33 graden.. Maar wel weer leuk, zo'n vruchtbare vlakte waar je de kersen van de bomen kunt plukken én eten! En wat bijzonder weer die ontmoetingen met mensen die op jullie pad komen, dat maakt zo'n reis ook speciaal. Wij zijn ons aan het voorbereiden voor onze fietstocht in Wales, nog een weekje werken.. Maar dat zullen iets andere temperaturen worden verwacht ik! :-) Zet 'm op weer, de Apenijnen komen eraan..!
  5. Sjoukje:
    11 juni 2015
    Jongens ik krijg het al warm als ik het lees, 107 km bij 33 graden.. Maar wel weer leuk, zo'n vruchtbare vlakte waar je de kersen van de bomen kunt plukken én eten! En wat bijzonder weer die ontmoetingen met mensen die op jullie pad komen, dat maakt zo'n reis ook speciaal. Wij zijn ons aan het voorbereiden voor onze fietstocht in Wales, nog een weekje werken. Maar dat zullen iets andere temperaturen worden verwacht ik! :-) Zet 'm op weer, de Apennijnen zijn in zicht..!
  6. Don:
    15 juni 2015
    Albert, wanneer ga je reisverhalen voor de ANWB schrijven?