Coimbra

5 juni 2017 - Coimbra, Portugal

Maandag 5 juni 2017, Coimbra
Vanmorgen lekker rustig aangedaan, eerst naar de supermarkt om een ontbijtje te kopen, daarna lekker in het zonnetje boekje gelezen en verhaaltje geschreven. Tegen 11 uur op de fiets gestapt op zoek naar een fietsenmaker, want ik fiets al een aantal dagen met een scheurtje in mijn achterband langs de velg en er begint al een lekkere bobbel op te komen. Vlakbij de camping was een fietsenmaker, maar die had niet de juiste bandenmaat. Hij verwees ons naar een vriend van hem en belde hem op, maar ook hij had niet de goede maat. Maar er was nog een fietsenzaak, aan de andere kant van de rivier, daar hadden ze het vast wel. Daar maar naar toe gefietst, en gelukkig, die had de goede maat. Hij wees me er op dat ook de voorband scheurtjes had, dus beide maar laten vervangen. Hij heeft meteen mijn versnelling goed afgesteld, dus daar kon het niet meer aan liggen. Terug op de camping eerst geluncht, en toen met de bus de stad in. In de bus begon een mevrouw tegenover ons te kletsen over hoe trots ze was op Coimbra, waar veel doctoren vandaan kwamen. Een jongen naast ons begon ook mee te doen en vertelde dat de rivier Montego, de enige echte Portugese rivier was die ontsprong in de Serre destrella. Daar kwam ook lekkere kaas en worst vandaan en op de markt die we gisteren al gezien hadden (een soort streekfestival) was dat te koop. Verder moesten we de universiteitsbibliotheek zien.
Coimbra heeft een mooi stadscentrum met leuke winkelstraten. Ondanks dat het maandag was was het gezellig druk. In de oude bovenstad ligt de oude universiteit en de oude en nieuwe kathedralen. Ach, nu we er toch zijn, daar maar naar binnen. De oude Kathedraal is Gotisch en redelijk sober. De nieuwe kathedraal is Barok, bombastisch en vol tierelantijnen. Daarna naar de oude universiteit, de kapel en de bibliotheek. Die is inderdaad indrukwekkend, 1 van de mooiste van de wereld. Jammer dat er ook een hele groep Franse bejaarden naar binnen ging, die alleen maar oog voor hun gids hadden.....
Hierna weer de winkelstraat in, en heeft Karin nog een broodmandje, en ik een leuk T-shirt gekocht. Bij een Pastelleria (bakker) hadden ze giga-grote merengue, wel 25 cm doorsnee, maar ik mocht er niet 1 kopen van Karin.
Daarna naar de streekmarkt gegaan. Veel handwerk, zoals kantklossen, iemand die houten pollepels maakte en bij een eettentje gefrituurde sardine met rijst en rijstepap gegeten. Heerlijk.
Met de bus weer terug naar de camping en bij de supermarkt een pot soep en een visje gekocht die we bij de tent heerlijk hebben opgegeten. We waren nog maar net klaar of het begon te regenen (miezeren): de eerste regen hier in Portugal. Naast ons stonden ook Nederlandse fietsers, die begonnen waren in Porto en die gaven ons wat tips. Zij gingen via de kust terug naar Porto.
Na een kop koffie lekker ons bed opgezocht, slapen in de regen, gezellig!