Durham

10 juli 2016 - Seaham, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 6 juli van Consett via Durham naar Seaham
Vanmorgen in het zonnetje ontbeten, de tent lekker droog ingepakt en weer opweg. We besloten het advies van de camping baas op te volgen en eerst naar Durham te fietsen. Eerst de route weer opgezocht. Die ging weer over een oud spoorlijntje
Windje in de rug dus dat ging fluitend. In Lanchester een lekker gebakje gekocht en bij een pub waar ze wifi hadden een kop koffie gedronken en op Internet gezocht naar een camping in de buurt van Sunderland waar we met de tent mochten komen en dat viel nog niet mee. We vonden er 1 tussen Houghton en Seaham. Eerst maar naar Durham. Toen we onderweg ons gebakje op aten werden we door 2 Engelsen aan gesproken. Die vonden het prachtig wat we deden. De vrouw zei: als ik naar bed ga dan denk ik aan jullie!
In Durham onze fietsen achter een hotel gezet en lopend het centrum in.het was inderdaad een mooie en gezellige stad met veel winkels. Na de lunch naar de Cathedral. Enorm groot en mooi. Er was een koor aan het zingen en toen we daar foto's van wilden maakten hield iemand ons tegen.het was verboden foto's te maken, en er begon zo meteen opnames voor de BBC dus óf we moesten 1 uur muisstil in de kerk zitten óf we moesten zo de kerk verlaten. We gingen nog even stil in een bankje zitten en maakten stiekem een geluidsopname: prachtig, kippenvel.
Nog even door het centrum geslenterd en toen de fietsen weer opgezocht.
Al snel zagen we een bordje met fietsroute Sunderland, maar helaas even verder was deze afgesloten. De bordjes met omleiding waren sporadisch te vinden dus het was zoeken hoe we de stad uit moesten. Uiteindelijk kwamen we met een beetje geluk weer op de juiste route. Bij Hetton kwamen we 2 fietsers tegen en we besloten maar eens te vragen of de fietsroute langs de camping kwam. Zij hadden echter nergens een camping gezien. Verderop bij de benzinepomp gevraagd. Een paar ruige kerels (je kon merken dat je dichter bij Schotland kwam en bij de kust: de bevolking zag er steeds ruiger uit) gevraagd, maar hier zat volgens hen absoluut geen camping in de buurt. Maar je mag de tent hier wel opzetten! Een vent met een hanenkam en onder de tatoos vroeg me hoe de camping heette. Dat wist ik niet meer maar gaf aan dat ik hem op Internet had gevonden. Hij op zijn telefoon zoeken en ja, dat was hem. Nou volgens hem zat de camping er niet, maar hij kon ons wel de weg wijzen: en het is een heel eind fietsen (maar dat vinden ze hier al snel ). Toen we op de goede weg zaten zagen we een huis met er achter iets wat op een camping leek. Er stond geen bord aan de weg maar we gokten dat dit het juiste adres was. Uit het huis kwam een vrouw: en natuurlijk kunnen jullie hier je tent opzetten. Nou zo'n ontvangst hadden we nog nooit gehad. Ze wees ons een ruimte waar we de fietsen neer konden zetten en waar ook een tafel en stoelen stonden, konden we s'avonds lekker droog zitten. Oh ja, onze handdoeken moesten we maar in de tas laten zitten, die kregen we van haar. Prachtig toch!
Toen we de tent op gingen zetten liep er een man langs naar de WC. Toen hij terug kwam stond ons tentje natuurlijk al. Hij was helemaal verbaasd: zo lang heb ik toch niet op de wc gezeten. ......?
S'avonds lekker gebruik gemaakt van de tafel en stoelen en heerlijk gaan slapen