de fut is eruit

22 juni 2015 - Roma, Italië

Zaterdag 20 juni Tuscania- Trevegnano Romano 62 km zonnig met smiddags een onweersbui.

De fut is eruit. De omgeving wordt weer saaier, het verkeer drukker (en de auto's zitten duidelijk niet op fietsers te wachten), de wegen slechter, maar vooral: het eind komt in zicht en daar hebben we helemaal geen zin in. Sterker nog, het gevoel dat we dan weer in een geregeld leven komen begint al weer stress op te roepen .

Maar goed, vanmorgen eerst genoten van een uitgebreid (zoet) ontbijt. Met brood maar vooral ook allerlei lekkere zoete taartjes en koekjes. Echt Italiaans.
We (Karin) wilden eerst nog even de St Pietro basiliek bekijken. Om daar te komen moesten we een hele steile klim naar boven maken. Helaas voor niets want de kerk was gesloten. Dus maar weer naar beneden en op naar het meer van Bracciano, een iets kleiner kratermeer. Het landschap werd wat saaier en de wegen slechter. Veel uitgestrekte graanvelden en dorre schrale weiden met schapen. Bijzonder waren de vele hazelnootplantages. De struiken zijn van boven zo dicht dat er geen straaltje zonlicht doorheen komt en er dus ook niets onder groeit . Gelukkig gingen we op een gegeven moment van de drukke verharde weg af en volgden een aantal km's een onverharde weg tussen deze plantages.
We hebben heerlijk in de schaduw van deze struiken gepicknickt. Terwijl we daar zaten begon de lucht weer te betrekken: zouden we dan weer een regenbui krijgen?

Om bij het kratermeer te komen moesten we weer 3 km flink klimmen. We hebben ons ondertussen aangewend om veel ruimte te nemen zodat de auto's echt om ons heen moeten. Daar zijn ze niet allemaal even bijj mee (afgaande op het getoeter) maar voorkomt dat ze je rakelings met een noodgang passeren en in de berm drukken. Vanaf het hoogste punt ging het als een speer naar beneden naar het plaatsje Trevegnano Romano. Toen we daar net waren werd de lucht achter ons weer zwart en kwamen we net op tijd een overdekt terras van een barretje tegen. Vervelend genoeg moesten we hier maar een biertje pakken totdat de bui over was.

We hadden geen hoge verwachtingen van de camping aan het meer maar dat was me toch een plaatje! We hadden een plekje pal aan het water op een schaduwrijk veldje waar nog meer fietsers stonden. Allereerst onze 2 fietsende artsen uit Zwolle (tenminste dat hebben wij er maar van gemaakt). Verder een stel uit Warnsveld met dezelfde tent als wij, die 9 weken hadden uitgetrokken voor deze tocht maar te vroeg bij Rome waren en dus maar een paar dagen op deze camping relaxten. Een ander stel die de route in delen fietsten en nu met het laatste deel bezig waren. We hebben dan ook flink ervaringen zitten wisselen alvorens we gingen slapen. Morgen zullen we dan echt Rome bereiken en komt er een eind aan deze geweldige reis.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Albert:
    22 juni 2015
    -Het Meer van Bracciano (Italiaans: Lago di Bracciano / Sabatino) is, net als het grotere en meer noordelijk gelegen Meer van Bolsena, een kratermeer. Het meer heeft een ovale vorm, wat typisch is voor kratermeren. Het meer ligt 164 meter boven de zeespiegel. Het water wordt afgevoerd door het riviertje de Arrone dat in de Tyrreense Zee uitstroomt ten westen van Rome. Via een aquaduct wordt water afgevoerd in de richting van Rome waar er onder andere de tuinen van het Vaticaan mee worden besproeid. Vanwege de geringe doorstroming wordt het water in het meer slechts eens in de 137 jaar ververst. Het Meer van Bracciano wordt gevoed door water uit de omringende bergen en door bronnen. Het is er verboden om met gemotoriseerde boten op het meer te varen. Hierdoor is het meer zo schoon gebleven in vergelijking met andere toeristische meren. Het water is zeer zuiver en vrij van olieresten zoals je die wel eens tegenkomt in andere meren.

-Nog geen einde aan die geweldige reis. We blijven jullie in Rome volgen, toch!?