Een middeleeuws feest

10 juni 2017 - Lamego, Portugal

Zaterdag 10 juni, Lamego

Vanmorgen lekker uitgeslapen, broodjes gehaald aan de bar mét croissants en heerlijk voor ons tentje ontbeten met uitzicht op Lamego.
De was droogde lekker snel in het zonnetje, boekje lezen, koffie drinken, echt vakantie hoor!
Rond de middag naar de Sanctuaria de dos Remedios gewandeld. Een gigantische kerk boven op de berg, vlak achter de camping. Daar begint net een bruiloft, dus we hebben ons even staan te vergapen aan de prachtige jurken en vooral schoenen van de dames. Vanaf deze kerk loopt er een gigantische trappengallerij met overal tussenplateautjes met fonteinen, beelden, .... in een kaarsrechte lijn naar beneden het stadje in. Zoiets overweldigends hadden we zelfs in Italië nog nooit gezien. Langzaam de 555 traptreden naar beneden gelopen en naar de Kathedraal gewandeld. Die ging eigenlijk net dicht, maar de koster maakte voor ons een uitzondering en leidde ons de hele kerk rond inclusief sacristie. Prachtig! Via de kloostertuin konden we de kathedraal weer verlaten. Vervolgens langs de VVV want we wilden informatie over een treinreis langs de Douro. Dat schijnt heel bijzonder te zijn met een stoomtrein waarbij je prachtige uitzichten hebt op de wijngaarden, dus we besloten om dat morgen te gaan doen.
Het was ondertussen knap heet geworden, en via kleine straatjes naar boven naar de oude stad gelopen, waar een middeleeuws feest was dit weekend. Bij een kraampje werd een heel varken geroosterd, het geroosterde vlees werd vervolgens in stukjes eraf gesneden en gesudderd in een grote pan met allerlei kruiden. Heerlijk op een broodje. Eigenlijk waren we te vroeg, want de markt ging pas om 3 uur open. De temperatuur begon ook in de oude stad flink op te lopen en we besloten terug te gaan naar de camping waar we heerlijk in de schaduw konden zitten. Bij een supermarktje ingrediënten voor een lekkere salade gekocht en rustig teruggelopen naar de camping. Onder het genot van een heerlijk glaasje witte wijn op het terras van onze wijnbar, vroegen we ons af: zou die treinreis nu echt zo leuk zijn? Vinden wij het niet veel leuker om te gaan fietsen? Aldus de plannen weer gewijzigd en op de kaart een camping gevonden waarvoor we een lang stuk langs de Douro moeten fietsen: dan zien we én de Douro én we zijn weer aan het fietsen! Daar nemen we er nog 1 op!

Na de wijn sla met een soort aardappelpannenkoek gegeten en de stad in om een kop koffie te drinken en iets van het feest mee te maken. Dat betekende dus weer die 555 traptredes af..... Boven in het oude centrum begon een harlekijn een grappige voorstelling. Na een tijdje op de stoep te hebben gezeten verder de markt op gegaan. Het was superdruk én gezellig. Het begon al schemerig te worden en een drumband begon aan zijn mars met jongleurs met fakkels. Machtig dat geluid in zo'n oude stad. Langzaam weer teruggelopen en we kwamen weer bij de harlekijn, die ook net een act met fakkels wilde beginnen. Hij vroeg in het publiek om vuur, en kwam naar mij toe en vroeg of ik Duits was. Ik zei nee, Olanda. Gelijk begon hij over de tulips en lief en aardig doen, maar heb je vuur? Ik zie nee. Oh loop dan maar door. Toch maar even de act afgekeken, en na afloop kwam hij naar me toe en gaf me nog even een hand en vroeg of alles goed was.
Vervolgens weer de 555 traptredes omhoog, tanden poetsen en lekker gaan slapen. Morgen weer op de fiets!